'Ik wil ook Puccini en Strauss zingen. Ooit'

Sopraan Danielle De Niese begon haar internationale carrière bij De Nederlandse Opera, veelal in de rol van vileine verleidster. Vanavond zingt ze op het Prinsengrachtconcert.

Een „exotische schoonheid met Bambi-ogen”, een „speelbeest van de opera”. Het zijn maar een paar van de termen waarmee sopraan Danielle de Niese (1980) in deze krant is omschreven. De Niese is geboren in Australië, getogen in de VS en heeft ook Sri Lankaanse roots.

Ze voelt zich nog steeds thuis in Nederland, zegt ze. Haar vroegere, spraakmakende engagementen bij De Nederlandse Opera (DNO) markeerden het begin van haar internationale carrière. Peter de Caluwe, destijds verantwoordelijk voor de casting bij DNO, stelde de toen 18-jarige De Niese de rol van Cleopatra in Händels Giulio Cesare in het vooruitzicht. „Hij wist dat mijn stem in drie jaar gegroeid zou zijn. Zo maakte ik op mijn 21ste hier in Nederland mijn Europese debuut in een Händel-opera”. Die productie leidde vervolgens in 2005 naar haar echte doorbraak: dezelfde rol in het prestigieuze Engelse festival van Glyndebourne. Van Chicago tot Barcelona is ze nu volgeboekt. „Ik zou graag nieuwe rollen uitproberen in kleine zalen waar men niet zo op me let. Maar volgens mijn agent bestaan die niet meer.”

Betekent dit dat we u niet meer bij De Nederlandse Opera terugzien?

„Ik hoop er zeker terug te keren. Het is één van de meest prestigieuze theaters. Artistiek leider Pierre Audi is een operatovenaar. Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen, maar dat is een kwestie van planning. In Barcelona leggen ze zangers al zeven jaar van tevoren vast. Dat maakt het voor andere huizen soms lastig, maar zelf vind ik het ook prettig zoveel werk in het vooruitzicht te hebben. Ik word onrustig als vakanties langer dan een week duren.”

Uw repertoire is klein, vooral barokopera’s en Mozart. Vanuit voorzichtigheid de stem niet te forceren?

„Vanzelfsprekend moet je niet met Wagner beginnen. Stembanden zijn klein en kwetsbaar, stemtransplantaties bestaan niet. Gelukkig ben ik vanaf het eerste begin zorgvuldig gecoacht. Luisteren naar anderen is voor een beginnende zanger het belangrijkst. Maar ik wil me zeker niet beperken tot de barok. Ik heb al kleine rollen van Puccini en Verdi gezongen, en weet dat die muziek mijn stem goed ligt. Een opera van Richard Strauss lijkt me ook geweldig. Ooit.”

U zong Cleopatra, Poppea en Despina; allen gevaarlijke verleidsters. Ligt typecasting niet op de loer?

„Typecasting is pas een gevaar als mensen zich daar bewust van zijn, en ik ben dat zeker niet. Er zijn een hoop vrouwelijke personages met sterke kanten, die men dan meteen maar als ‘feeks’ bestempelt. Maar in wezen zijn het veelzijdige personages, waar je helemaal in kunt kruipen.”

Wat zingt u vanavond?

„Het Prinsengrachtconcert is een uniek, typisch Hollands fenomeen. Ik verheug me erop tussen al die woonboten aria’s van Mozart en Händel te zingen, maar het leek me dat ook het lichtere repertoire van Gershwin en Oscar Hammerstein in die setting gepast zou zijn. Ook Aan de Amsterdamse grachten ken ik inmiddels. Grrrachten.”

Prinsengrachtconcert bij het Pulitzer Hotel in Amsterdam vanaf 20:00u met het Storioni Trio, vanaf 21.30 uur Danielle de Niese. Vanaf 21:20u live op tv, Ned 2.