Consument krijgt weer meer vertrouwen

Het consumentenvertrouwen neemt toe. Nederlandse consumenten waren in augustus een stuk minder somber over de economie dan in de maanden daarvoor. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren heeft bekendgemaakt.

Volgens het CBS heeft het aantal mensen dat denkt dat de economie komend jaar weer vooruit zal gaan de zwartkijkers bijna ingehaald. Pessimisten hebben nog altijd de overhand, maar hun dominantie neemt af.

De index van het consumentenvertrouwen, die afgelopen maart een dieptepunt bereikte van min 34, ligt nu op hetzelfde niveau als in mei 2008. De consumenten waren vooral minder somber over de ontwikkeling van de economie in de komende twaalf maanden.

Die minder sombere kijk op de toekomst komt niet uit de lucht vallen, maar valt volgens het CBS samen met het voorzichtige herstel van de aandelenkoersen op de beurzen.

Over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen, zoals een wasmachine of meubelen, dacht de consument in augustus een stuk minder negatief dan in juli.

Ook het oordeel over de eigen financiële situatie, zowel in de afgelopen als in de komende twaalf maanden, verbeterde licht.

Het CBS meet het vertrouwen door consumenten te vragen naar hun inschattingen over de ontwikkeling van de economie en van hun eigen financiële situatie in het afgelopen jaar en de komende maanden. Daarnaast wordt gevraagd of mensen het een goed tijdstip vinden om grote aankopen te doen.

Of het groeiende consumentenvertrouwen ook leidt tot toenemende bestedingen is de vraag. In het eerste half jaar van 2009 gaven Nederlandse huishoudens minder uit dan een jaar eerder. Aan duurzame goederen werd bijna 11 procent minder besteed. Nederlanders kochten minder auto`s, schoenen, kleding, meubels en huishoudelijke artikelen. Volgens het CBS zijn consumenten in de eerste maanden van dit jaar vooral gaan sparen.