Verlies Maersk door krimp handel

Maersk, eigenaar van ’s werelds grootste zeecontainer-transportvloot, heeft in het afgelopen half jaar verlies geleden, als gevolg van de daling van de wereldwijde consumptie van goederen door de economische crisis. De Deense multinational leed in de eerste twee kwartalen van 2009 een nettoverlies van 3,67 miljard Deense kroon (477 miljoen euro), in dezelfde periode een jaar eerder haalde het bedrijf nog een nettowinst van 11,6 miljard kroon (1,5 miljard euro).

Dat heeft het in Kopenhagen gevestigde bedrijf vandaag bekend gemaakt. Het verlies kwam overeen met de verwachting van analisten. De verkoop van Maersk daalde met 14 procent, tot 127,4 miljard kroon (16,6 miljard euro). Ook de olie- en gaspoot van het bedrijf, normaal een forse winstmaker, boekte nu verlies.

Volgens een prognose van Drewry Shipping Consultants wordt 2009 het eerste jaar dat de containervaart krimpt, sinds het ontstaan in 1970. De volumes en vrachttarieven in het goederenvervoer staan nog steeds onder druk. Financieel directeur Per Møller van Maersk verwacht daarom vergelijkbare tegenvallende resultaten in de tweede helft van 2009: „We hebben nog niet eerder zo’n scherpe daling in onze winst meegemaakt. We maken de meest ingrijpende economische crisis van de recente geschiedenis mee, en transport, zowel op land als over zee, wordt altijd het hardst getroffen door dit soort golfbewegingen.” De transportvolumes zijn niet eens zo zwaar afgenomen, volgens Møller, rond de 7 procent minder. Maar de vrachttarieven daalden met 30 procent. De rederij sloopt dit jaar negen verouderde containerschepen, met een capaciteit van van 38.000 containers. Tien kleine schepen met een capaciteit van 42.000 containers zijn aan de ketting gelegd. Deze schepen vertegenwoordigen een kleine 4 procent van de totale vloot. Ook schrapte Maersk dit jaar nog eens 1.500 banen, vorig jaar verlieten al 4.000 medewerkers het bedrijf.

De containerdivisie van Maersk heeft een wereldwijd marktaandeel van ongeveer 15 procent. Maersk Line bezit 470 schepen en is eigenaar van 1,9 miljoen containers.

Møller verwacht dat ook 2010 een moeizaam jaar gaat worden voor zijn onderneming. Voor 2011 en 2012 durft hij geen voorspellingen te doen.