Nederland in VS in top-10 van lobbyisten

Nederland staat in de top-10 van landen die in de VS het meeste geld uitgeven aan lobbyen en beïnvloeding van de publieke opinie. Nederland is goed voor 2,7 miljoen dollar (1,9 miljoen euro) aan.

Dit blijkt uit onderzoek naar de bestedingen van buitenlandse overheden, overheidsinstellingen en politieke partijen door ProPublica. Deze niet-commerciële website van gerenommeerde onderzoeksjournalisten is vorig jaar opgericht door een oud-hoofdredacteur van The Wall Street Journal.

De lijst wordt aangevoerd door de Verenigde Arabische Emiraten, die vorig jaar 10,9 miljoen dollar uitgaven, vooral om het terreurvriendelijke imago van het land te bestrijden. Tweede is het Verenigd Koninkrijk (6,1 miljoen), drie Japan (4,2 miljoen), vier Turkije (4,2 miljoen) en vijf Irak (3,7 miljoen).

Nederland staat in het overzicht over 2008 negende. Volgens ProPublica komt het Nederlandse geld voor naamsverbetering van vier organisaties: de Netherlands Foreign Investment Agency (een agentschap dat namens Economische Zaken buitenlandse investeerders trekt), het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (deels EZ-geld), het Verbond van Verzekeraars, en Amsterdam.

Amsterdam lobbiet al jaren in 0de VS, met name voor acquisitie van bedrijven. Gemiddeld de helft van de buitenlandse bedrijven die zich in de gemeente vestigen, komt uit de VS. Hoeveel Amsterdam precies aan werving uitgeeft, kan de gemeente niet opgeven, doordat er diverse diensten en externe partners bij betrokken zijn.

Behalve het Bureau voor Toerisme werken alle organisaties met Amerikaanse lobby- en advieskantoren om zich in de VS te presenteren. Deze kantoren zijn verplicht hun werk voor buitenlandse overheden en instellingen bij het ministerie van Justitie te melden. Op grond van die meldingen is ProPublica tot zijn ranglijst gekomen.

De directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme in de VS, Conrad van Tiggelen, is verrast door de grote uitgaven die ProPublica zijn organisatie toerekent. Zo zijn volgens hem de kosten van een promotiecampagne die Amsterdam met vier andere Europese steden voert volledig aan Nederland toegekend. Dat is begrijpelijk, omdat Nederland de eindafrekening namens alle deelnemers doet.

ProPublica heeft de kosten voor een campagne in het kader van de 400-jarige betrekkingen met de VS niet meegerekend. Hoogtepunt daarbij is het bezoek van kroonprins Willem-Alexander aan New York, volgende maand. De kosten daarvan bedragen 6 miljoen euro.

Onderzoek ProPublica via nrc.nl/binnenland

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Lobbyisten

In het bericht Nederland in VS in top-10 van lobbyisten (21 augustus, pagina 3) is een deel van een zin weggevallen. De zin „Dat is begrijpelijk, omdat Nederland de eindafrekening namens alle deelnemers doet” had moeten eindigen met het citaat: „Maar het geeft een vertekend beeld”, aldus Van Tiggelen van het Nederlands Bureau voor Toerisme in de VS.