Geld weer op, einde sloopregeling VS

De Amerikaanse regering zet een punt achter de sloopregeling voor auto’s en vrachtwagens. De 2 miljard dollar die de regering eerder deze maand extra beschikbaar stelde voor de ‘cash for clunkers’-regeling is bijna op. Maandag loopt de regeling af. Analisten verwachten een run op de laatste miljoenen. Dealers zijn van plan in het weekend langer open te blijven.

Met de stimuleringsregeling voor de Amerikaanse auto-industrie, die gebaseerd is op vergelijkbare regelingen in Duitsland, Frankrijk en Italië, was in totaal 3 miljard dollar (2,1 miljard euro) gemoeid. Aanvankelijk was er 1 miljard dollar voor gereserveerd, maar om tegemoet te komen aan de onverwacht grote vraag, breidde de regering de regeling uit.

Eigenaars van oude auto’s en vrachtwagens krijgen binnen de regeling tot 4.500 dollar korting op een nieuwe auto of vrachtwagen, in ruil voor hun oude auto. In de eerste week na invoering kochten Amerikanen ruim 200.000 nieuwe auto’s en vrachtwagens. Inmiddels zijn bijna 412.000 auto’s voor de regeling aangemeld. Auto-industrieanalisten voorspellen dat de Amerikaanse autoverkopen deze maand, voor het eerst in 12 maanden, de 1 miljoen kan passeren.

Sommige analisten zien de sloopregeling als redding voor de bedrijfstak. Maar uit statistieken van het ministerie van Transport blijkt dat slechts 42 procent van de onder de door de overheid gefinancierde regeling verkochte voertuigen Amerikaans is. Benzineslurpers zijn uit de gratie. Kleine, zuinige auto’s van Toyota en Honda – die overigens wel in Amerika geproduceerd worden – bezetten zes plekken in de top-10 van met de slooppremie gekochte auto’s. Slechts twee Amerikaanse modellen, de zuinige Ford Focus en Ford Escape, haalden deze top.