Driftig robuust energiek explosief

Klassiek Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. Gehoord: 20/8 Concertgebouw Amsterdam. Volgende concerten: 23, 27, 31/8 (live op Radio 4).

* * *

Na een lange periode van verwaarlozing is Beethoven, de grondlegger van de negentiende-eeuwse muziek, de laatste jaren terug in de concertzaal. Glorieus is zijn rentree in de Robeco Zomerconcerten.

Ronald Brautigam speelde Beethovens 32 pianosonates, Janine Jansen vertolkte zijn Vioolconcert. Zijn late strijkkwartetten worden gespeeld door het Auryn Kwartet en Jaap van Zweden begon gisteravond met het Radio Filharmonisch Orkest aan een Beethovencyclus: de negen symfonieën in vier concerten, ook live op Radio 4.

Van Zweden is een enthousiaste Beethovenfan. Zijn visie op Beethoven bleek al heel vroeg robuust, onstuimig en overrompelend.

In zijn opening van de Beethovencyclus scherpte Van Zweden die kenmerken nog weer aan. De Tweede symfonie leek met al die roerige roffels zelfs goeddeels een concert voor pauken en orkest. Het was een late hommage aan de Sturm und Drang, driftig en energiek, enerverend en explosief. Zelfs het Larghetto stond onder hoogspanning. Maar de Tweede klonk ook vaak te monomaan en eenvormig. Zonder telkens even terug te nemen verliezen al die bominslagen hun dramatische effect.

In de veel revolutionairder Derde symfonie ‘Eroica’ was de afwisseling veel groter. Overrompelende tempi werd afgelost door rustpunten, de treurmars kreeg juist door het extra langzame tempo een majestueuze grandeur.