Studie Schipholtunnel

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gaat een onderzoek instellen naar de veiligheid van de Schipholtunnel voor treinverkeer. Verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) zei gisteren dat hij hiertoe opdracht heeft gegeven.

Aanleiding vormt kritiek van NS-machinisten en -conducteurs in een intern rapport op de afhandeling van een incident in de tunnel. Daar kwam op 2 juli door rookontwikkeling alle treinverkeer tot stilstand.

Het personeel van NS geeft een gedetailleerd verslag wat er die dag gebeurde en wat er fout ging in de communicatie met de verkeersleiding van spoorbeheerder ProRail en de brandweer. Om 17.35 uur maakte een machinist melding van rooklucht in de tunnel. Het alarm dat zou moeten afgaan klonk niet, schrijft de machinist. Kort daarop meldden andere machinisten dat de seinen en wissels niet meer functioneerden. Vier treinen kwamen vast te staan in de tunnel, drie stonden langs de perrons op station Schiphol.

De rook werd dikker, er kwamen klachten van NS-medewerkers en van reizigers, waarna de brandweer het incident ‘opschaalde’ naar „middelgroot”, om meer personeel en materieel ter plaatse te krijgen. De brandweer vroeg de machinisten de tunnel uit te rijden, maar de verkeersleiding van ProRail droeg hun juist op te blijven staan, „omdat de algemeen verkeersleider nog niet aanwezig was”. Een machinist werd door de meldkamer gevraagd tot nader order te wachten omdat ProRail „alle controle kwijt was”.

Een van de machinisten stond op het punt toch weg te rijden, omdat de temperatuur steeg en de rook toenam. „We hadden ondertussen al 28 minuten staan wachten en er bestond grote angst onder het personeel en de reizigers. We waren bang dat we zouden verbranden”, schrijft de machinist in het rapport. Om 18.27 uur constateerde de brandweer dat de brand, veroorzaakt door kortsluiting, was gedoofd en kwam het treinverkeer weer op gang.

ProRail onderzocht de brand en de zaak leek afgehandeld. Maar het rapport van het NS-personeel heeft nieuw licht op het incident geworpen. Volgens vakbond FNV Spoor toont de rapportage aan dat de veiligheid van de spoortunnels in het geding is. NS en ProRail verwerpen die conclusie. „Binnen een half uur [op 2 juli] was de tunnel leeggemaakt. Alle aanbevelingen die FNV doet over veiligheidsoefeningen, voeren wij allang uit”, zeggen de twee spoorbedrijven in een gezamenlijke verklaring.

Minister Eurlings gelastte gisteren toch een onderzoek. „Ik hoop dat dan alle onduidelijkheid is verdwenen”, aldus de bewindsman.