Onderzoek brand Schipholtunnel: bange reizigers half uur in rook

Minister Eurlings (Verkeer, CDA) stelt een onderzoek in naar de veiligheid van de Schipholtunnel. Aanleiding is een intern NS-rapport waarin machinisten kritiek uiten op de communicatie met de verkeersleiding toen er op 2 juli in de tunnel sprake was van brandlucht en „heftige rookontwikkeling”.

Om 17.35 uur maakte een machinist melding van rooklucht in de tunnel. Een alarm „heeft niet geklonken”, aldus de machinist. Kort daarop meldden andere machinisten dat de seinen en wissels niet meer werkten. Even later stonden zeven treinen in de tunnel stil.

De rook werd dikker, er waren „prikkelende klachten” en de brand werd opgeschaald naar „middelgroot”. De brandweer vroeg de machinisten de tunnel uit te rijden, maar de verkeersleiding droeg hen op te blijven staan. „Omdat de algemeen verkeersleider nog niet aanwezig was”. Een andere machinist werd door de meldkamer gevraagd tot nader order te wachten omdat „alle controle kwijt was”.

Een van de machinisten stond op het punt toch weg te rijden, vanwege oplopende rook- en temperatuurontwikkeling: „ Dit omdat voor mij en de reizigers grote angst leefde dat we zouden verbranden. We hadden ondertussen al 28 minuten staan wachten en er ontstond grote angst onder het personeel en de reizigers.” Om 18.27 uur constateerde de brandweer dat de brandhaard, veroorzaakt door kortsluiting, was gedoofd. (NRC)

Lees het rapport van de NS op nrcnext.nl/links