'Daily Prophet' wordt reclamewerkelijkheid

Videoreclame kan zich voortaan ook opdringen in gedrukte media. Het Amerikaanse blad Entertainment Weekly bevat volgende maand flinterdunne lcd-schermpjes die korte video’s vertonen. In de in totaal 40 minuten aan spotjes brengt tv-zender CBS zijn programma’s voor deze herfst onder de aandacht. Frisdrankfabrikant Pepsi betaalt mee en heeft een eigen advertentie. De reclame wordt vergeleken met de Daily Prophet, de krant in de Harry Potter-boeken die bewegende foto’s heeft.

De schermpjes hebben een oppervlakte vanzo’n twaalf vierkante centimeter, vergelijkbaar met die van een mobiele telefoon. De chip waarop de video’s staan is dezelfde als die in geluid producerende wenskaarten. Zodra de lezer de pagina openslaat, begint de video te spelen. Met een knopje kan verder worden geklikt.

De schermpjes moeten met de hand worden ingeplakt en kosten per stuk enkele tientallen dollars. Entertainment Weekly heeft een oplage van 1,8 miljoen, maar de advertentie zal slechts verschijnen in enkele duizenden exemplaren, alle bestemd voor abonnees in de trendgevoelige steden Los Angeles en New York.

CBS wil niet bekendmaken hoeveel het betaalt voor de zendtijd/advertentieruimte.