Beter resultaat dan verwacht bij Ahold ondanks recessie

Ahold heeft een winstgevend tweede kwartaal gedraaid met een groeiende omzet en een hoger bedrijfsresultaat. Het bedrijfsresultaat bij de supermarkten was met 327 miljoen euro 10 procent hoger dan de gemiddelde verwachting van analisten, meldt SNS Securities vanmorgen in een commentaar. Op groepsniveau bedroeg de winst 195 miljoen euro.

De belangrijkste ketens in de VS (Stop & Shop en Giant Landover) en in Nederland (Albert Heijn), haalden beide een hogere omzet en winst dan analisten dachten.

Desondanks groeit de onzekerheid over de toekomstige winstmarge, stelt SNS, omdat Ahold spreekt over een „toenemend competitieve omgeving” – een zwaardere karakterisering van de economische omstandigheden dan de kwalificatie die Ahold drie maanden geleden gaf. Ahold heeft geen omzet- en winstvoorspelling voor het gehele jaar gedaan.

De omzet van Ahold bedroeg in het tweede kwartaal 6,4 miljard euro, een groei van 11,5 procent ten opzichte van het zelfde kwartaal in 2008. Ahold profiteerde van een sterkere dollar, want met gelijk blijvende wisselkoersen kwam de omzetgroei op 3,9 procent uit.

Voor het eerste half jaar kwamen deze cijfers op 15 miljard euro en 13,6 procent groei (5,2 procent bij gelijke koersen). Alleen de nettowinst (391 miljoen euro over de eerste zes maanden) was lager dan vorig jaar, toen er 162 miljoen euro aan extra inkomsten waren uit de verkoop van aandelen Schuitema (C1000).

In Nederland deden de supermarkten van Albert Heijn het goed met een omzetgroei van 7,9 procent tot 2,1 miljard euro. De groei is vooral te danken aan de ombouw van 56 voormalige Schuitema-winkels tot Albert Heijn. Exclusief deze ombouw steeg de omzet met 0,4 procent.

De enige onderdelen van Ahold die minder goed draaiden waren Giant-Carlisle in de Verenigde Staten en Albert/Hypernova in Tsjechië en Slowakije.

Op de beurs werden de vanmorgen gepubliceerde cijfers van Ahold goed ontvangen. Rond het middaguur stond Ahold 2,5 procent hoger op 35 euro.