Verkoop nieuwe auto's zakt in ondanks premie

De invoering van de Nationale Sloopregeling heeft niet geleid tot een opleving van de verkoop van nieuwe auto’s. De verkoop is in de eerste 10 dagen van augustus met 40 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van autobrancheorganisaties Bovag en RAI. Sinds 1 januari zijn 261.000 nieuwe auto’s verkocht, een daling van ruim 25 procent.

Volgens de Bovag-woordvoerder geven de maandcijfers een vertekend beeld: „Juli was minder slecht dan juni. We zagen toen een daling van 15 procent, 10 procentpunt meer ten opzichte van juni. Augustus is slecht begonnen, maar we hebben nog een aantal dagen.”

Van de Nationale Sloopregeling, waarbij een autokoper tussen de 750 en 1.000 euro subsidie krijgt als hij een oude auto inlevert, is sinds de invoering op 29 mei 26.600 keer gebruikgemaakt. In driekwart van de gevallen ging het om de aankoop van een tweedehandsauto. Er worden nu tussen de 2.000 en 3.000 auto’s per week ingeleverd voor een slooppremie. De woordvoerder schat dat tot nu toe zo’n 26 miljoen euro aan slooppremies is uitgekeerd, ongeveer eenderde van de beschikbare 85 miljoen euro (65 miljoen van het rijk en 20 miljoen van de autobranche). Hij denkt dat het geld begin volgend jaar op is. Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) heeft eerder dit jaar toegezegd dat als de sloopregeling een succes is, er meer geld beschikbaar komt. „Aan die uitspraak willen we hem graag houden.”

Sinds de invoering van de sloopregeling zijn er volgens cijfers van Bovag 75.400 nieuwe auto’s verkocht. Bij 9 procent daarvan werd een oude auto ingeleverd voor de sloopregeling. Dat komt volgens de Bovag-woordvoerder doordat het vooral over leaseauto’s gaat. Van de ingeruilde auto’s was een groot deel te nieuw om onder de regeling te vallen.

In andere landen veerde de verkoop van zowel nieuwe als tweedehandsauto’s op door een sloopregeling. De premies zijn elders ook hoger, zoals in Duitsland (2.500 euro) of in de Verenigde Staten (4.500 dollar). In Duitsland steeg de verkoop van nieuwe auto’s in de eerste zeven maanden van 2009 met 27 procent tot 2,4 miljoen. In de VS kochten mensen in de eerste week na de invoering van de sloopregeling 200.000 nieuwe auto’s.