'Mijn dance moet organisch klinken'

Dj Martyn verhuisde van Brabant naar Amerika en werd prompt een belofte in de dubstepscene. „In Amerika is dubstep klein, maar in een land met meer dan 300 miljoen inwoners is een kleine markt nog altijd groot.”

Yaël Vinckx

„Ik ben iemand die veel in zich opneemt. Ik heb ook altijd mijn laptop bij me, met een microfoontje. Daar neem ik geluiden mee op: op straat, op het vliegveld, in de club vlak voor deze open gaat. Ik neem ook geluiden op van buiten, van vogels bijvoorbeeld. Terug in de studio speel ik die geluiden af, en dan komen de herinneringen naar boven. Die flarden, van geluid en herinnering, vormen steevast het begin van een nummer.

„De track Right Star is daar een goed voorbeeld van. Dat nummer is geboren in de kleedkamer van een club in Canada, waar de airco muziek uit de zaal boven mij naar binnen blies. Samen vormden de wind en de muziek een prachtig combinatie. En luister je goed, dan hoor je dit aan het einde van Right Star terug.

„Die echte geluiden dragen bij aan een organisch geluid. Mijn dance moet organisch klinken. Tegenwoordig wordt de meeste dance gemaakt met dezelfde software, waardoor het steriel en eenvormig klinkt. Met mijn geluiden van buiten probeer ik dat stramien te doorbreken.

„Natuurlijk trek ik mijn trukendoos ook wel eens open, gebruik ik echo’s of distortion (een manier om klanken te vervormen, red.) Maar de luisteraar moet horen dat mijn dance door mensenhanden is gemaakt.

„De mensen zeggen dat ik dubstep maak, terwijl er bijna geen dubstep op mijn plaat te horen is. Ja, ik gebruik het tempo van dubstep, maar voeg een eigen sound toe. Op een gegeven moment zijn sommigen mijn muziek ‘Martyn-muziek’ gaan noemen. Die term heb ik overgenomen. Hoe dat klinkt? Martyn-muziek is organisch, melodieus en vol contrasten. Een criticus omschreef mijn plaat als ‘muziek voor een warme en regenachtige zondagochtend’. Dat vond ik mooi. Ik maak muziek die mooi en lelijk is, hard en zacht, warm en regenachtig.

„Detroit-techno en Chicago-house hebben mij beïnvloed. Ik kom uit Brabant en ging in mijn tienerjaren uit in Eindhoven. Die stad had toen een levendige technoscene. Later, in het midden van de jaren negentig, ging ik drum-‘n-bass draaien. Maar drum-‘n-bass is snel; ik vond het op een gegeven moment te snel, te paranoïde. Bovendien gelden er allemaal regels in die muzieksoort, over hoe het moet klinken. Dubstep daarentegen, is langzamer en kent complexere melodieën. Het biedt eenvoudig meer mogelijkheden.

„Het thema van Great Lengths is voetbal. Daar kijk je van op he? Mijn vader, Gerrie Deijkers, was een professioneel voetballer. Hij was eind jaren zeventig linksback bij PSV. Hij deed wat hij het liefste deed en waar hij goed in was. Dat voorbeeld probeer ik te volgen. En vooralsnog gaat dat goed. Ik breng mijn eigen muziek ten gehore, terwijl ik ook gewoon op een kantoor had kunnen zitten.

„Maar ja, in het voetballoze Amerika ben ik nogal ontheemd. Dus toen ik vorig jaar zomer Amerika moest verlaten, wegens visumproblemen, en naar Nederland ging, heb ik voor de televisie eindeloos geluiden opgenomen van het EK. Applaus, gejoel, de fluitjes van de scheidsrechters. Die geluiden heb ik verwerkt in Great Lengths. Vind ik zelf wel grappig.

„Ik ben niet naar Amerika gegaan voor de dubstep. Ik was verliefd op een meisje. In Amerika is dubstep niet groot, zeker niet in vergelijking met de dubstepscene in Londen bijvoorbeeld. Hier is men van oudsher gericht op hiphop en rock. Dubstep is een kleine markt, maar in een land met meer dan driehonderd miljoen inwoners is een kleine markt nog altijd groot. En het meisje? Hahaha. We zijn vorig jaar augustus getrouwd.

„Great Lengths heb ik op mijn eigen label uitgebracht. Ik doe veel dingen zelf, word niet graag gecontroleerd. Daarom ben ik ook een eigen label begonnen, op die manier ben ik onafhankelijk, kan ik mijn eigen smaak volgen, moet ik alleen aan mijn eigen verwachtingen voldoen. Het is hard werken maar ik geloof erin. Burial (Britse dubstep grootheid, red.) is een voorbeeld. Hij geeft geen interviews – lange tijd wist zelfs niemand wie er achter dat alter ego schuil ging. Maar hij is er toch gekomen, omdat hij een goed en origineel product maakt.

„Op mijn label werk ik samen met grafisch vormgever Erosie, die ik nog ken uit Brabant. Hij werkt grafisch zoals ik muziek maak; hij mengt graffiti met grafische vormgeving en speelt daarbij met het werk van beroemde oude illustratoren. Hij vertaalt de muziek in beeld. Samen maken we een totaalplaatje.

„En nu? Nu sta ik op Lowlands. Nee, daar maak ik me geen zorgen over. Ik heb ook geen speciale set voor Lowlands in gedachten. Mijn laptop bevat duizenden en duizenden nummers. Wat zeg je? Vind je dat beangstigend? Ben je bang dat je in je eigen laptop zou verdwalen? Integendeel. Het werkt juist heel bevrijdend. Zo kan ik me aan de sfeer van iedere club, van ieder festival aanpassen. Ja, met mijn Martyn-muziek.”

Dj Martyn draait aanstaande vrijdag op het Lowlands festival, tussen 23.00 - 00.30 uur in de Xray tent