Laat consument zelf een besluit nemen over chips

De EU adviseert om RFID-chips [de draadloze opvolger van de streepjescode, red.] te deactiveren na aankoop van een product in de supermarkt. Ook NRC Handelsblad pleit hiervoor in het hoofdredactioneel commentaar van 13 augustus. Dit beschermt de privacy direct en volledig. Dit lijkt een goede maatregel, maar is slechts een schijnoplossing. RFID is één van de bouwstenen van het zogenaamde `internet der dingen` waarmee we in de toekomst onze autosleutels of agenda`s kunnen vinden via Google, of kunnen zien of de kinderen al zijn thuisgekomen als we zelf wat langer op het werk zijn. En waarmee nu al slechtzienden in Tokio de weg kunnen vinden dankzij RFID- chips in het trottoir. Deactivatie is voor deze toepassingen geen optie: een werkende RFID-chip is essentieel. Beter is het dan ook om de consument zelf, op een eenvoudige manier, te laten bepalen wie wanneer op welke plaats toegang krijgt tot zijn RFID-chips, zodat hij zelf kan uitmaken in hoeverre hij, en zijn bezittingen, onderdeel gaan uitmaken van het internet der dingen. Een pleidooi voor deactivatie kan er toe leiden dat er niet meer geïnvesteerd wordt in dergelijke langetermijnoplossingen. En dan wordt het internet der dingen geen mooie toekomstdroom, maar een nachtmerrie.