Kwartier minder reistijd op hsl

Amsterdam en Rotterdam liggen voortaan per trein een kwartier dichter bij elkaar. Gisteren legde NS met persrit een proeve van bekwaamheid af op de hsl-zuid: de treinen doen net iets minder dan 45 minuten over het traject. Op 7 september wordt de verbinding opgenomen in de binnenlandse dienstregeling, met voorlopig één trein in elke richting per uur.

Met een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur is er nog geen sprake van hoge snelheid – dat komt later nog. Omdat de echte hogesnelheidstreinen van het Italiaanse AnsaldoBreda, die 250 km p/u gaan rijden, nog niet klaar zijn zet NS tijdelijk bestaande, langzamere locomotieven en intercityrijtuigen in die nu ook dienst doen als de zogenoemde Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel. NS verwacht dat de de Italiaanse AnsaldoBreda-treinen eind volgend jaar beschikbaar zullen zijn.

Het tweede deel van de hsl-zuid, tussen Rotterdam en de Belgische grens, wordt de komende maanden nog gebruikt als testtraject voor de Ansaldotrein en de Thalys die de verbinding naar Parijs verzorgt. Vanaf 13 december zal de Thalys de hele hsl-zuid gaan afrijden, waarbij de snelheid op het deel tussen Amsterdam en Rotterdam nog beperkt blijft tot 160 km p/u om rekening te houden met de langzamere intercitytrein. NS zegt dat de Thalys medio 2010 op volle snelheid kan gaan rijden. De reistijd tussen Amsterdam en Parijs is dan teruggebracht tot 3 uur. Ook de verbindingen van Amsterdam naar Breda en van Den Haag naar Brussel zullen naar verwachting in 2010 in bedrijf zijn.

De tarieven voor de nieuwe treinverbinding liggen fors hoger dan die van de gewone trein. Wie in de spits wil rijden betaalt straks 60 procent meer dan voor de bestaande kaartjes. „Het gaat om de waarde van tijd, daar betaal je voor”, zegt Michiel van Roozendaal, directeur van NS Hispeed, de divisie voor internationale reizen van NS. Het spoorbedrijf heeft van de minister „volledige tariefvrijheid” gekregen, onderstreept hij.

Van Roozendaal houdt rekening met „aanloopverliezen” op de hsl-zuid van enige jaren. „Maar na een jaar of 4-5 moeten we breakeven kunnen spelen.” NS Hi-speed rekent er vooral op veel passagiers af te kunnen snoepen van de luchtvaart.