Ex-consultants McKinsey verkopen fietsen

Bastiaan Hagenouw en zijn zakenpartner Timon Rutten, tot voor kort consultants bij McKinsey, verkopen sinds kort luxe fietsen. In januari namen ze twee fietsenwinkels over van Hans Struijk uit Den Haag, daarna kochten ze nog een fietsenwinkel in Zoetermeer.

Als het aan Hagenouw en Rutten ligt zijn de drie winkels het begin van een landelijke keten. Maar niet zoals Profil, Fietswereld of Megabike, ketens die al tientallen filialen bezitten. „Zij bedienen vooral de onderkant van de markt. Wij pakken het heel anders aan”, zegt Hagenouw. „Fietsenmakers zijn nu nog vaak laagopgeleide techneuten, die het leuk vinden om aan fietsen te prutsen. Ze denken niet als ondernemers. Daarom heeft de fietsbranche de natuurlijke overgang naar megastores, zoals in het witgoed en de elektronica is gebeurd, nog niet gemaakt.”

De winkels van Hagenouw en Rutten zijn relatief groot: 1.500 tot 2.500 vierkante meter. Ze zijn ingericht als showroom, met uitgelichte eilandjes waarop de fietsen van alle kanten bekeken kunnen worden; in veel fietsenzaken staan de rijwielen in lange rijen. De prijzen van de fietsen van Hagenouw en Rutten zijn navenant. Ze kosten tussen de 400 en 8.000 euro.

Ondanks de crisis gaat het volgens Hagenouw goed met de markt voor duurdere fietsen. Merken als Babboe en de Fietsfabriek scoorden al met de populaire bakfietsen. Batavus kwam met de Diva, een trendy fiets voor meisjes.