Fusie tussen VW en Porsche gunstig

Het oordeel over de vraag wie bij de fusie tussen Volkswagen (VW) en Porsche aan het langste eind zal trekken, moet nog even uitblijven. Maar Porsche lijkt nu al op punten te hebben gewonnen.

VW koopt slechts 42 procent van Porsche’s autodivisie voor 3,3 miljard euro. Het concern koopt ook het dealernetwerk rechtstreeks, voor ongeveer 3 miljard euro. Olietstaat Qatar steekt geen geld in de historische sportwagenfabrikant.

Deze voorwaarden kennen de bedrijfsonderdelen die aan VW worden verkocht een hogere waarde toe dan de markt had verwacht – vandaar dat de beurskoers van Porsche gisteren met 12 procent steeg, terwijl die van VW met 17 procent daalde. De grote schok was de schatting van VW dat de autodivisie van Porsche een bedrijfswaarde van 12,4 miljard euro heeft, hetgeen werd gerechtvaardigd door te verwijzen naar niet nader gespecificeerde synergievoordelen. En slechts een handvol mensen weet hoe winstgevend het dealernetwerk werkelijk is.

De structuur van de transactie is te begrijpen. Het dealernetwerk, dat zowel VW als Porsche vertegenwoordigt, zou sowieso in het fusieconcern worden opgenomen. VW kon er dus net zo goed mee instemmen het nu meteen te kopen. VW kon het zich ook niet veroorloven de hele autodivisie van Porsche te kopen zonder zijn hoge kredietstatus in gevaar te brengen.

Hierdoor houdt Porsche nu een controlerend belang in zijn autodivisie over, naast 6,7 miljard euro aan schulden, een schonere balans en een belang van 51 procent in VW. Dat concern heeft op zijn beurt een minderheidsbelang in Porsche’s autodivisie en krijgt nu eindelijk duidelijkheid over het mogelijk weerbarstige belang van 20 procent dat in handen van Qatar terecht zal komen.

Waarom vindt nu niet meteen een volledige fusie tussen VW en Porsche plaats? De bedrijven willen eerst hun balansen versterken door nieuwe aandelen uit te geven, een proces dat tijd kost vanwege de juridische obstakels waarmee de bedrijven zijn omgeven.

Het plan is dat VW in de eerste helft van volgend jaar met nieuwe aandelen komt, een belofte die nodig is om de kredietstatus overeind te houden. Porsche SE zou dan in 2011 hetzelfde doen.

Als de fusie doorgaat, zullen de families die de twee bedrijven controleren net iets minder dan 40 procent van het nieuwe concern in handen houden, de deelstaat Nedersaksen 20 procent en Qatar iets minder dan 20 procent. Dan blijft er maar klein deel van de aandelen over voor de vrije markt.

Maar de kapitaaluitbreiding zorgt voor een stortvloed aan nieuwe niet-stemhebbende aandelen – mogelijk genoeg om in aanmerking te komen voor opname in de Dax-index, hetgeen beleggers in staat zal stellen de koers te beïnvloeden.

Christopher Hughes