Telegraaf ziet advertentie-inkomsten dalen

De economische crisis heeft de Telegraaf Media Groep (TMG) harder getroffen in het tweede kwartaal dan in het kwartaal ervoor. TMG zag de advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal met 20 procent dalen. In het eerste kwartaal was nog sprake van een afname van 18 procent. Dat maakte het mediabedrijf vanochtend bekend.

De omzet over het eerste half jaar van 2009 daalde tot 303 miljoen euro. Dat is ruim 11 procent minder dan in het eerste half jaar van 2008. Het concern boekte een winst van bijna 2 miljoen euro. Een jaar eerder leed TMG nog een verlies van 176 miljoen euro, maar dat was vooral door een buitengewone last. Het bedrijf boekte toen 185 miljoen euro af op een optiepakket op aandelen in ProSiebenSat1. Via het Duitse tv-bedrijf heeft TMG nog steeds een belang in de SBS-zenders in Nederland.

De Telegraaf wist het resultaat vooral op peil te houden door te bezuinigen op personeel. Bij TMG werken nu 3.040 mensen. Een jaar geleden waren dat er nog 3.678. Het bedrijf verkocht een aantal Nederlandse tijdschriften en belangen in Zweden en Oekraïne en stootte catering en wagenparkbeheer af. De omzet uit abonnementen was stabiel. Een belastingmeevaller zorgde dat het resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten net positief was (84.000 euro).

TMG geeft onder meer dagblad De Telegraaf, regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland en Spits uit. De gratis krant heeft erg te lijden onder de slechte advertentiemarkt. Volgens bestuursvoorzitter Ad Swartjes leed Spits het afgelopen half jaar verlies. TMG is verder actief in radio (Sky Radio Group) en puzzelbladen en onlinegames (Keesing Media Group). „In 2000 kwam nog 97 procent van onze winst uit papier”, aldus Swartjes vanochtend. „Nu is dat nog 29 procent. Dat geeft ons vertrouwen voor de toekomst, omdat wij denken dat de groei met name op digitaal vlak zal zijn.”

Swartjes wilde vanochtend geen verwachtingen uitspreken voor de tweede helft van dit jaar. Wel zei hij dat TMG geïnteresseerd is in de overname van NRC Media, dat concurrent PCM wil verkopen.