Lastminute is niet altijd een koopje

Reisorganisaties verkopen dit jaar opvallend veel lastminutevakanties. De trend is dat reizigers langer wachten met boeken, minder ver weg gaan en minder geld uitgeven.

De Amsterdamse student Anne Honders (19) en haar vriend wilden eigenlijk vandaag nog weg. „Naar zon en strand. Maar dat gaat niet lukken. Alle vluchten zitten vol.” Zij zijn met hun koffers naar de Last Minute Ticketdesk op Schiphol gekomen. Tevergeefs. „Ze hebben wel iets in Tunesië, maar pas over zes dagen. Bovendien is het best duur. 500 euro per persoon voor acht dagen. We hoopten voor de helft klaar te kunnen zijn.”

Honders en haar vriend zijn geen uitzonderingen. „Sinds juni is er een ware run op lastminutereizen”, zegt Mirjam Dresmé, woordvoerder van de ANVR, de koepelorganisatie van reisbureaus. „In juni is 7 procent meer geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om vakanties met een vertrekdatum binnen drie weken na het moment van boeken. Daar zitten ook veel echte lastminutereizen tussen.”

Door de toegenomen verkoop van lastminutevakanties maakt de reisbranche de slechte verkoopcijfers tot nu toe deels goed. Dresmé: „In januari hadden we 18 procent minder boekingen dan in januari 2008. Inmiddels is die achterstand teruggelopen tot 10 procent.”

De ANVR is niet verbaasd over de inhaalslag, zegt Dresmé. „We hebben dit voorjaar onderzoek laten doen naar de vakantieplannen van de consument. Daaruit kwam dat 70 tot 80 procent van de Nederlanders van plan was om deze zomer met vakantie te gaan. Alleen stelden ze het boeken uit.”

En het moment om te boeken is nu aangebroken, want uiteindelijk gaan de meeste mensen toch weg. Dresmé: „Er moet heel wat gebeuren voordat een Nederlander niet op zomervakantie gaat.” Dat blijkt ook uit recent onderzoek van Nibud, het bureau voor budgetvoorlichting. Crisis of niet, tweederde van de Nederlanders past de vakantieplannen niet aan, aldus het Nibud. Toch heeft de reisbranche dit jaar flink last van de economische crisis. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte vorige week bekend dat in het eerste kwartaal van dit jaar 13 procent minder passagiers op de luchthavens zijn vervoerd dan een jaar geleden. Het aantal passagiers nam in die periode af van 10,71 miljoen naar 9,35 miljoen.

Onderzoeksbureau NBTC-NIPO verwacht dat de omzet in de reisbranche dit jaar een paar procent lager zal liggen dan in 2008. Nederlanders geven per reis waarschijnlijk ook minder uit dan in voorgaande jaren. Maar als het om lastminutes gaat, blijft het voorlopig storm lopen. „Sinds juni is het hier erg druk”, zegt woordvoerder Martine van den Wijngaard van de de Last Minute Ticketdesk op Schiphol. „We hebben circa dertig boekingen per dag, flink meer dan we gewend zijn. De meeste van onze klanten zijn stelletjes tussen 20 en 35 jaar. Gezinnen zien we weinig. Met kinderen ga je niet zo snel op de bonnefooi naar Schiphol.”

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een lastminutevakantie lang niet altijd goedkoper dan een reis die ver van tevoren is geboekt. „Veel reisbureaus en touroperators werken met vroegboekkortingen”, zegt Joost Romeijn, directeur van Sundio Group. Zijn bedrijf is behalve exploitant van de Last Minute Ticketdesk op Schiphol ook eigenaar van reisorganisatie Sudtours en onlineverkoper Jiba. Sundio kwam onlangs in het nieuws door een ongeluk met een bus in Spanje waarbij zes Nederlanders omkwamen. Romeijn: „Na de vroegboekperiode in de winter gaan de prijzen vaak 10 tot 15 procent omhoog. Je hebt weliswaar helemaal op het laatst nog wel echte koopjes, maar dan is de keus beperkt. Maar als zoals nu een run ontstaat op lastminuteboekingen, leidt dat weer tot prijsstijgingen.”

Dat merkt student Anne Honders op Schiphol ook. Na een half uurtje koffie drinken, besluiten Honders en haar vriend dat 500 euro voor acht dagen Tunesië boven hun budget ligt. „We geven de moed niet op. Nu eerst maar eens langs bij de balies van de vliegmaatschappijen. Misschien dat er toch nog iets te vinden is.”