Amsterdam moet af van steigerdoek

Reusachtige reclames voor Bacardi Breezers, broeken van Diesel en het computerspel Killzone 2 aan steigers onttrekken de historische Amsterdamse binnenstad aan het zicht. Dat zou de stad haar felbegeerde plaats op de Unesco-lijst van cultureel werelderfgoed kunnen kosten.

Dat zeggen de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad en de Werkgroep Buitenreclame d’Oude Stadt. Adviseurs van de Unesco hebben laten weten „geschokt te zijn door de megareclame en video-installaties” aan de gevels. Documenten daarover zijn toegevoegd aan het dossier van de Amsterdamse Unesco-nominatie.

Woordvoerder Rudolf Rijpma van de werkgroep vindt het „onbegrijpelijk dat een eervolle, internationale erkenning als cultureel erfgoed te grabbel wordt gegooid door reclame die het stadsdeel nauwelijks geld oplevert”.

Els Iping (PvdA) is als stadsdeelvoorzitter van Amsterdam-Centrum verantwoordelijk voor de steigerreclame. Volgens het stadsdeel is steigerreclame noodzakelijk om extra inkomsten te genereren. Zowel het Wijkcentrum d’Oude Stadt, Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad betwijfelen dat.

Volgens Walther Schoonenberg, secretaris van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, zijn er nauwelijks inkomsten voor de gemeente. „Aanvankelijk rekende het stadsdeel zich rijk door de inkomsten op 1,5 miljoen te beramen. Dat blijkt uit de lucht gegrepen. De eigenaren van de panden en het reclamebedrijf Mega Media verdienen er goud geld aan. Voor het stadsdeel blijft er nauwelijks meer dan twee ton over. Daarvan kun je geen historisch pand renoveren”.

Els Iping (PvdA) bevestigt dat de financiële voordelen inderdaad „geringer zijn dan verwacht”. Toch acht zij de steigerdoeken fraaier dan een „flodderig doek dat verplicht is als er bouwactiviteiten plaatsvinden. Ik vind de reclames mooi, bovendien zijn ze goed verzorgd en geven ze de binnenstad allure.”

Volgens fractievoorzitter Marnix Bruggeman van de SP in de deelraad vinden er geen bouwactiviteiten plaats achter de steigerdoeken. „Uit eigen onderzoek is gebleken dat mediabedrijven contracten aangaan met de eigenaren van panden die geschikt zijn voor reclame.”

Deelraadvoorzitter Iping ontkent dat de steigers enkel voor reclame dienen, want controleurs van de gemeente volgen de bouwactiviteit nauwlettend.

Volgens Iping vormt de nominatie van Amsterdam tot Werelderfgoed voor de UNESCO een „risicodossier omdat er geen algemeen draagvlak is”. De UNESCO eist dat de voor- en tegenstanders tot een akkoord komen. Minister Ronald Plasterk (OCW, PvdA) heeft de voordracht tot Werelderfgoed-nominatie van de Amsterdamse grachtengordel uitgesteld, gezien de kritiek die is geuit door Wijkcentrum d’Oude Stadt en de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad.

De UNESCO treedt streng op indien aan de richtlijnen wordt getornd. Aantasting van de historische stad is niet toegestaan. Zo is Dresden onlangs de status van erfgoed kwijtgeraakt omdat de aanleg van een nieuwe brug dwars over de Elbevallei het beeld van de stad ernstig zou schaden. Ook na waarschuwingen van de UNESCO zette Dresden de plannen door, met funest gevolg.

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Nominatie Unesco

In het bericht Amsterdam moet af van steigerdoek (12 augustus, pagina 1) staat dat minister Plasterk de voordracht van de Amsterdamse grachtengordel voor een plaats op de lijst van het Werelderfgoed heeft uitgesteld. Dit is niet juist, hij heeft het voorstel in februari van dit jaar bij de Unesco ingediend. Eerder had de minister wel enkele malen uitstel gevraagd. De Unesco neemt in 2010 een besluit.