Ravels storm van vleselijke lusten

Klassiek Zeister Muziekdagen. Gehoord: 8/8, Evangelische Broederkerk. T/m 22/8. Inlichtingen: www.zeistermuziekdagen.nl

* * * *

Superieur muzikaal inzicht, eensgezinde frasering en een betoog zo onvermijdelijk als eb en vloed: tijdens het openingsconcert zaterdagavond liet het Franse Quatuor Ysaÿe in Debussy’s Strijkkwartet meteen horen waar het bij de Zeister Muziekdagen om draait. Niet spontane ad hoc ensembles, maar door de wol geverfde kwartetten bepalen twee weken de toon bij dit kamermuziekfestival, dat bovendien aan jonge musici masterclasses en een klein tournee biedt.

Zo is de nieuwe artistiek leider Alexander Pavlovsky zelf ook begonnen, toen hij zo’n vijftien jaar geleden als primarius met zijn Jeruzalem Kwartet naar Zeist toog voor lessen van de gevestigde orde. Nu behoort dat kwartet zelf tot de top en zal het nadrukkelijk aanwezig zijn naast het fameuze Prazák Kwartet, opgericht in 1972. De nieuwste generatie wordt vertegenwoordigd door de Atrium en Ruysdael kwartetten.

Cellist Gavriel Lipkind en sopraan Chen Reiss vormen in werken van Schubert en Boccherini een vijfde en zesde partij. Voor octetten van Mendelssohn en Wiesenberg wordt er gedubbeld. Verder blijft de programmering met o.a. Beethoven en Haydn zo behoudend als het publiek chic is.

Toch is er in de statige 18de-eeuwse Evangelische Broederkerk ook ruimte voor verrassing. In Prokofjevs Vijf melodieën voor viool en piano overtuigde Pavlovsky met echtgenote Ella vooral in passages van bevlogen virtuositeit. Quatuor Ysaÿe bracht de Drie stukken (1914) van Igor Stravinsky alsof ze nog geschreven moesten worden. Een postnucleair landschap doemt op uit de miniaturen, kaal, grauw, van menselijke emoties ontdaan. Daarop volgde Ravels Strijkkwartet als een zorgeloze zomerbries, die soms aanzwol tot een storm van vleselijke lusten.