Ahold stopt met eigen koffiezetter

Het had een grote concurrent van het succesvolle Senseo moeten worden, maar het koffiezetsysteem puC van Ahold Coffee Company is na twee jaar kwakkelen definitief een flop. De koffiebrander uit Zaandam vindt de verkoop van puC-apparaten en de productie van de bijbehorende koffiepads „economisch niet meer verantwoord”, aldus een woordvoerder.

PuC wilde inhaken op het succes van de Senseo van Douwe Egberts en Philips, die in 2001 geïntroduceerd werd. Het puC-systeem kwam pas in oktober 2007 op de markt, toen er in Nederlandse huishoudens al 6 miljoen Senseo-apparaten stonden.

Het puC-systeem heette vernieuwend te zijn omdat het behalve koffiepads ook een cupje met vloeibare melk had, waardoor het ook allerlei koffievarianten kon zetten. Het apparaat werkte met een hogere druk dan Senseo, waardoor het in minder tijd betere koffie zou zetten.

Maar volgens merkenadviseur Paul Moers van het Amsterdamse bureau High Value heeft puC „al vanaf dag één” te kampen gehad met technische problemen. Het apparaat bleek lauwe koffie te maken. Verbeterde apparaten konden de geleden imagoschade niet meer herstellen.

Een verkoopsucces is het nooit geworden. Door de toenemende concurrentie van Senseo Latte en Dolce Gusto en het luxere Nespresso van Nestlé heeft het nu definitief het onderspit moeten delven. „Dit doet veel pijn bij Ahold”, zegt Moers. „Ze hebben er iets te makkelijk over gedacht.”

Ahold ontwikkelde het apparaat samen met The Meccano Company in Naarden. Directeur Ronald Verbeek van dat bedrijf heeft het octrooi van de puC op zijn naam staan. Hij vindt het „jammer” dat Ahold ermee stopt maar „gelooft nog steeds” in het project. „We beraden ons op de toekomst.”

Ahold Coffee Company weigert te zeggen hoeveel puC-apparaten er verkocht zijn of hoeveel omzet het bedrijf ermee behaald heeft.