Opklaringen bij verzekeraar AIG zijn waarschijnlijk van korte duur

American International Group (AIG) heeft in het tweede kwartaal onverwachts zonnige resultaten behaald. De noodlijdende Amerikaanse verzekeraar boekte een winst van 1,8 miljard dollar – de eerste winst sinds bijna twee jaar.

Maar het gat in de wolken rondom AIG zou wel eens veel weg kunnen hebben van een zomer in Glasgow – iedere onderbreking van de overigens sombere voorspellingen zal waarschijnlijk een kort leven beschoren zijn.

De winst van AIG werd veroorzaakt door een sterke opleving van de kredietmarkten. De netto kapitaalverliezen bedroegen dit kwartaal 859 miljoen dollar, tegen meer dan 4 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. Hoewel de beleggingen van AIG het dus beter doen, is het nogal vergezocht om te denken dat zulk goed nieuws zich met een zekere regelmaat zal herhalen.

De schade die aan de reputatie van AIG is toegebracht lijkt daarentegen duurzamer van aard. Dat maakt het lastig voor het bedrijf om nieuwe activiteiten tegen aantrekkelijke tarieven te verzekeren.

Eén manier om daarvan een indruk te krijgen is te kijken naar de zogenoemde combined ratio van de firma, waarin de verhouding tussen enerzijds claims en onkosten en anderzijds premies wordt weergegeven. Met andere woorden: het is een manier om erachter te komen of een verzekeraar geld verdient aan het verzekeren van activiteiten. Een lager cijfer is beter, omdat dat duidt op een hogere veiligheidsmarge. Dat doet ter zake, want verzekeringsmaatschappijen raken vrijwel altijd in de problemen als ze te weinig in rekening brengen voor de risico’s die ze nemen.

In het huidige kwartaal bedroeg de combined ratio voor de verzekeringsactiviteiten van AIG 98,2 procent. Een jaar geleden was dat nog 92,2 procent. Het cijfer voor concurrent Chubb, een firma die er onlangs nog voor waarschuwde dat door de regering ondersteunde bedrijven wel eens te goedkope polissen zouden kunnen verkopen, was 86 procent in het tweede kwartaal.

Uiteraard ziet het activiteitenpakket van AIG er anders uit dan dat van Chubb. De firma doet bijvoorbeeld meer zaken in het buitenland. Maar als het bedrijf zijn tarieven niet verhoogt, zou dat in de toekomst tot nóg meer problemen kunnen leiden.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com