Danstaal met hevige, explosieve bewegingen

Theater * * * *

Theaterfestival Boulevard. Ashes door Les Ballets C de la B.

‘s-Hertogenbosch. T/m 16/8. www.festivalboulevard.nl

In het hart van Den Bosch, onder de bomen tegenover het Theater aan de Parade, is een replica gebouwd van de beroemde theaterloges uit de Scala in Milaan. In de loges bevinden zich grillige en surrealistisch ogende poppen, afkomstig uit de voorstelling De Vergeten Straat, tien jaar geleden op het Theaterfestival Boulevard opgevoerd. De schouwburgwand met zijn geamuseerde, geboeide of verveelde toeschouwers is een mooie hommage aan het festival dat afgelopen zaterdag zijn 25-jarig jubileum vierde. Bij een jubileum hoort een feestelijke openingsvoorstelling. Het Vlaamse gezelschap Les Ballets C de la B gaf een misschien niet geheel originele, wel indrukwekkende uitvoering van Ashes, een choreografie van Koen Augustijnen op schitterende barokmuziek van G.F. Händel.

Augustijnen is verbonden aan het gezelschap van zijn meester Alain Platel, en dat is aan Ashes goed af te zien. Het is imponerend hoe de dansers de barokke versieringen en felle, dramatische wendingen transformeren tot een danstaal met hevige, explosieve bewegingen.

Ashes gaat over doodgaan en afscheid nemen. Muziek en dans raken steeds meer op elkaar betrokken, zodat het lijkt alsof de emotionele lading uit de muziek steeds directer in de bewegingen tot uitdrukking komt. Een van de dansers gooit zich als dood op de grond, de anderen bewenen zijn dood. Hij staat op en danst verder, wild, woest en bevrijd, rollend over de grond. Die grond, de aarde, speelt een beslissende rol in Ashes: er gaat geen moment voorbij of een van de dansers raakt de vloer, springt op, valt opnieuw en veert op.

Het is dankzij Platel en nu ook Koen Augustijnen dat Georg Friedrich Händel als componist voor hedendaagse dans van onschatbare betekenis blijkt te zijn: barokke muziek combineert prachtig met moderne, soms rauwe en harde expressie.

Kester Freriks