Contact met de doe-het-zelfreus

Viktor Frölke kocht een zelfbouwkast bij Ikea, maar kreeg de handgrepen er niet goed op. Hij raakte in correspondentie met het bedrijf.

De ideale klant uit de Ikea-instructiefolders Ikea

Onlangs stuurde ik een vraag naar de klantenservice van het woonwarenhuis Ikea over een aangeschafte, zelf in elkaar te zetten kast (een ‘Pax Lomen’) voor de kinderkamer.

Geachte Ikea,

Fijn dat u in de instructietekeningen aangeeft dat mijn vrouw de kast vast moet houden terwijl ik hem in elkaar zet. Ik ben niet erg handig, maar mijn vrouw is nog onhandiger. Wel kan ze goed vasthouden. Daarom passen we bij elkaar. Enfin, toen ik zag dat er geen voorgeboorde gaatjes zaten in de witte frontjes van de laden, dacht ik: het lukt me toch nooit om bij alle vier de laden op precies dezelfde plek gaatjes te boren, dus dan kan ik ze net zo goed lekker scheef zetten. Nu wil mijn vrouw een scheiding. Wat moet ik doen Ikea, heeft u instructies voor mij?

Groeten, enz.

Nog geen twee dagen later kreeg ik antwoord.

Geachte heer Frölke,

Ons beste advies is dat uw vrouw de scheidingspapieren vasthoudt terwijl u de handtekening zet. Het is daarbij wel belangrijk om niet al te scheef over het stippellijntje te schrijven. Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, enz.

PS. Dit antwoord is niet serieus bedoeld en is niet het antwoord van Ikea Nederland, het is op persoonlijk initiatief en zonder enige vorm van goedkeuring verzonden.

Ikea, dacht ik, heeft niet alleen gevoel voor humor, maar ook lef. Ik antwoordde:

Hartelijk dank voor uw gedetailleerde instructie, maar het moet me van het hart dat ik licht ben teleurgesteld. Ik had van Ikea – ik weet ook wel dat u op uw persoonlijke titel schrijft, maar toch – een constructievere instructie verwacht. U zegt niet: troost haar eerst eens even, met een Zweedse gehaktbal bijvoorbeeld, en probeer haar daarna, gezeten op je ‘Hopen’-bed met je ‘Bodö’-nachttafeltje en je ‘Orgel’-bedlampje, op subtiele wijze te overtuigen van de voordelen van scheve handvatten. Bijvoorbeeld: dat het een stuk feestelijker oogt, of: dat twee handen die tegelijk twee laden optrekken niet met elkaar in botsing komen. Trouwens, als u ook maar één blik had geworpen op mijn vrouw was u met een geheel andere instructie gekomen.

Hierna dacht ik dat ik niets meer zou horen. Maar de saga gaat voort. Ikea schreef:

Uiteraard wens ik noch Ikea u een echtscheiding toe, maar wij hoopten dat uw verhaal gekscherend bedoeld was aangezien een huwelijk toch niet stuk zou moeten lopen op scheefstaande handgrepen? De reden dat er geen voorgeboorde gaten zitten in de deuren van uw ‘Pax’ kast heeft te maken met het aanbod aan verschillende types handgrepen die u als klant kunt kiezen. Een ander, meer constructief antwoord kunnen wij u verder helaas niet bieden, behalve dan wellicht om een romantisch weekend te boeken voor u en uw vrouw in een hotelletje aan zee waar geen Ikea-meubels in de kamers staan?

Mijn hart sprong op van vreugde! Onmiddellijk schreef ik terug:

Hartelijk dank voor uw royale voorstel. Een weekend aan zee in een hotelletje zonder Ikea-meubels lijkt ons inderdaad de beste manier om onze meningsverschillen over de ‘Pax’-handgrepen uit te praten, en over het algemeen, nader tot elkaar te komen. Boekt u maar een weekend.

Maar ik had te vroeg gejuicht.

Helaas kunnen wij u geen vakantie aanbieden in een hotel aan zee. Wij hebben u uitgelegd dat het ontbreken van de voorgeboorde gaten een achterliggende reden heeft, en zien dit dus ook niet als een aanrekenbare fout in het productieproces of het artikel zelf.

Droogstoppel had gewonnen.