Twijfel onder artsen over de capaciteit grieplijn

De deze week geopende griepinformatielijn heeft onvoldoende capaciteit om de verwachte grote stroom telefonische vragen over griep aan te kunnen. Huisartsen zeggen dat de lijn 0800-1100 „schijnzekerheid” biedt.

Marion Borghuis, directeur van de Centrale Huisartsendienst Nijmegen en omstreken vreest het ergste. Veel huisartsen en huisartsenposten zullen volgens haar via een bandje gaan doorverwijzen naar de griepinformatielijn. Borghuis verwacht dat burgers de lijn vooral zullen bellen wanneer ze al klachten hebben. Veel van deze vragen kunnen niet beantwoord worden. De medewerkers beschikken wel over informatie van de GGD, maar zijn niet medisch geschoold. Voor medisch inhoudelijke vragen worden mensen doorverwezen naar de regionale GGD’s, maar die zijn daar niet op berekend. Borghuis: „Deze lijn vormt een schijnzekerheid. Toen we tijdens de Vierdaagse te maken kregen met een geval van Mexicaanse griep bleek dat de regionale GGD de telefoontjes nauwelijks aankon. Ik benbang dat dit in meer regio’s het geval is.”

Tijdens een „normale” griepgolf belt volgens Borghuis 1 procent van de mensen per dag naar de huisarts, gemiddeld drie minuten per gesprek. „Dat betekent dat er grofweg duizend man fulltime beschikbaar moet zijn voor telefoontjes. En dan hou je er geen rekening mee dat mensen soms tegelijk bellen.” Voorzitter van de huisartsenkring Nijmegen Jaap Schreuder deelt haar mening. „Iedere dag beantwoorden 15.000 doktersassistenten gewone vragen van patiënten. Stel dat het aantal vragen verdubbelt. Dan heb je het over enorme aantallen.”

GGD Nederland verwacht dat de huisartsen, GGD’s en de grieplijn de vragen wel aankunnen. „We kunnen extra medewerkers inzetten. En het is de bedoeling dat bijna alle vragen door het team beantwoord worden. Niet zoals tijdens de vaccinatiecampagne tegen baarmoederhalskanker. Toen werd te veel doorverwezen en raakten de lijnen naar de GGD’s overbelast”, aldus een zegsman.

Volgens de huisartsenpostenvereniging Nederland moeten burgers goed weten wie te bellen: „Ben je duidelijk ziek, dan moet je bij je huisarts zijn.”

In Groot-Brittannië is een aantal weken een informatielijn in de lucht. Die lijn werd al snel vanwege het grote aantal telefoontjes vervangen door een computermenu om een recept voor Tamiflu te krijgen. „Zo ver wil de Nederlandse overheid niet gaan”, zegt een woordvoerder van het ministerie van VWS. „Hoe het precies zal lopen zullen we moeten zien.”