Personeel van Lada wil nationalisatie

Personeel van Lada wil nationalisatie Togliatti, 7 aug. Honderden werknemers van Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland, hebben gisteren gedemonstreerd voor nationalisatie van de producent van de Lada door de staat. Deze wens volgt op het besluit van de directie de werkweek per 1 september te halveren tot 20 uur, waardoor alle werknemers hun salaris zien halveren. Sinds begin augustus is de fabriek al dicht. De verkoop van nieuwe auto’s daalde in het eerste half jaar in Rusland met 49 procent. Avtovaz is één van de vele industriële bedrijven in Rusland die zwaar in de problemen zit sinds de economie na tien jaar groei in een diepere recessie is beland. De directie van Avtovaz ontkent geruchten dat er plannen bestaan om ruim een kwart van de meer dan 100.000 werknemers van het bedrijf te ontslaan. Avtovaz is al voor een kwart in handen van staatsbedrijf Russian Technologies. De Franse autofabrikant Renault bezit sinds vorig jaar ook een kwart van de aandelen, net als een Russische zakenbank. De demonstratie in Togliatti, 900 kilometer ten zuidoosten van Moskou, was georganiseerd door de vakbonden. Volgens de bonden namen zo’n 5.000 werknemers deel aan de staking, de politie houdt het op 800. De geschiedenis van Avtovaz gaat terug tot de Sovjet-Unie. De stad Togliatti is in de jaren zestig gebouwd om werknemers van de autofabriek te huisvesten. Na de Val van de Muur werd het bedrijf geprivatiseerd. Foto Reuters Extreme-left protestors march along Moscow on August 6, 2009, supporting workers of Russian AVTOVAZ, Russia's largest carmaker and producer of the mythic Soviet-era Lada, demanding that the mammoth firm be nationalised and jobs guaranteed in the town of Togliatti. AFP PHOTO/ ANDREI SMIRNOV AFP