Energieke bravoure bij jeugd- orkest

Klassiek Openingsconcert ‘ ‘NJO Muziekzomer’ door Nationaal Jeugdorkest e.a. Gehoord: 6/8 De Kathedraal Kootwijk. Vervolg: t/m 23/8 in Gelderland. Inlichtingen: www.muziekzomer.nl

* * *

Het is volop zomer en vakantie, dus is het ook het leer- en werkseizoen van de serieuze klassieke muziekjeugd. Het Nationaal Jeugdorkest opende gisteravond in de monumentale Kathedraal in Kootwijk de NJO Muziekzomer met een preview op het festival. Op tal van bijzondere locaties in Gelderland klinkt gevarieerd repertoire, gespeeld door tal van ensembles uit het orkest.

Bijzonder worden uitvoeringen van Stravinsky’s L’Histoire du soldat en van Mahlers Vierde symfonie in de ensemble-versie van Erwin Stein. Ook is er een nieuw stuk van Irene Buckley, vorig jaar winnares van de Young Composers Meeting. De Kammermusik nr 1 van Paul Hindemith kreeg gisteravond al een spetterend virtuoze uitvoering o.l.v. Hans Leenders.

Tijdens de Summeracademy van artistiek leider Reinbert de Leeuw wordt gerepeteerd met dirigenten als de barokspecialist Richard Egarr en composer in residence Oliver Knussen voor het eigentijdse werk. Knussen schreef ook een vrolijk eerbetoon aan de 350 jaar geleden geboren Henry Purcell, wiens muziek bij The Fairy Queen wordt uitgevoerd onder supervisie van Claron MacFadden en Alessandru Pianu. De tenoren Daniël van Kessel en Eelke van Koot lieten al wat horen met een plezierig geaffecteerde voordracht. Dat zulke jongens nog worden gemaakt!

Barbara Hannigan coacht zangtalent in modern liedrepertoire: nu klonken al vast Schönberg, Cage en Ives. En er zijn young artists in residence, zoals violiste Frederieke Saeijs en fluitiste Felicia van den End. In de Chaconne van Bach imponeerde Saeys vooral in de met energieke bravoure gespeelde passages. Van den End speelde Syrinx van Debussy met sfeervolle lyriek.

Opzienbarend en extreem ‘authentiek’ was Mozarts Pianoconcert nr 13 KV 415 met Richard Egarr als dirigent en solist: een vroeg model pianoforte, darmsnaren op de strijkinstrumenten, gestreken met barokstokken. Mozart klonk wel erg zacht, mild en gedempt.

Egarr begon elk deel met wat noten die voortkwamen uit het stemmen van het orkest en aaide meer over de toetsen dan dat hij ze aansloeg. Zó bescheiden kan de virtuoos Mozart zelf toch niet hebben gespeeld.