Betere tijden Fortuna

Op de ochtend voor de officiële seizoensstart tegen Helmond Sport heeft Fortuna Sittard al 1.410 seizoenkaarten verkocht. Vorig jaar waren dat er een kleine zevenhonderd. Alle onheilstijdingen van de afgelopen tijd hebben voor veel sympathie gezorgd, concludeert bestuurslid Wil Meijers.

Tot twee keer toe werd het betaald voetbal in Sittard vorig seizoen dood verklaard. Maar Sporting Limburg (de fusie met Roda JC in Kerkrade) kwam niet van de grond. Het besluit van de KNVB Fortuna geen nieuwe proflicentie te verstrekken werd door de rechter teruggedraaid, omdat niet de juiste procedure was gevolgd.

De open dag, vorig jaar afgelast, trok deze maand drieduizend belangstellenden. Tegenover tien vertrekkende sponsors staan negentig nieuwe. Meijers: „Alleen een hoofdsponsor heeft zich nog niet aangediend. Dat is lastig in deze tijd. En het heeft geen zin om de club in de uitverkoop te doen. Het overlegde bedrag moet wel substantieel zijn.”

Door de late duidelijkheid over een licentie maakte Fortuna overuren. Er staat vanavond een team in het veld, maar van de voor 1 september vereiste 17 contractspelers is nog geen sprake.

Roda JC, vorig seizoen Fortuna’s beoogde fusiepartner, heeft ook meer seizoenkaarten verkocht. Marketingmedewerker Roel Mertens denkt uit te komen op een stijging van vijftien procent. „Voor ons is dat een spectaculaire groei. We kwamen van achtduizend seizoenkaarten. Fortuna komt van veel dieper.”

Mertens verklaart de toegenomen belangstelling door de recente clubgeschiedenis. „De fusie, een plaatsing voor de nacompetitie in de allerlaatste wedstrijd tegen Feyenoord en eredivisiebehoud na verlenging en strafschoppen in en tegen Cambuur. Mensen zijn gaan beseffen wat verloren had kunnen gaan.”

Sponsoring is volgens Mertens een moeilijker verhaal. „Nogal wat bouwbedrijven steunden ons en die hebben het nu moeilijk.”