Unilever ziet herstel van de omzet

Was- en voedingsmiddelenconcern Unilever heeft in het tweede kwartaal de omzetdaling van het eerste kwartaal ongedaan weten te maken, al is door de recessie de winst lager uitgevallen.

De winst daalde met 15 procent tot 833 miljoen euro, terwijl de omzet met 1 procent groeide tot 10,5 miljard euro. Over het eerste half jaar van 2009 bleef daarmee de omzet gelijk aan een jaar eerder met 19,96 miljard euro.

Het is „bemoedigend”, zegt bestuursvoorzitter Paul Polman, dat de volumegroei terug is „in alle regio’s en het merendeel van onze landen en categorieën”. Desondanks blijven de omstandigheden voor de producent van merken als Dove, Lipton, Knorr en Ben & Jerry’s in veel markten „lastig”, stelt Polman.

Unilever bracht dit jaar de prijzen omlaag om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden. In 2008 had het de prijzen fors verhoogd wegens de hausse in grondstoffenprijzen. Het bedrijf had daarom een volumegroei van 2 procent in het tweede kwartaal nodig om de omzet over het eerste half jaar weer op het peil van 2008 te brengen. Unilever werd geholpen door goede ijsverkopen in de maand juni. De nettowinst over de eerste zes maanden daalde fors, met 31 procent, tot 1,6 miljard euro.

West-Europa is de moeilijkste markt voor Unilever. De afzet daalde in het eerste half jaar met 1,2 procent. Dit wordt gecompenseerd door de VS (groei van 0,4 procent) en met name Azië en Afrika: 1,3 procent groei.

Polman zegt niet te geloven in een snel herstel van de economie, ook al zien sommigen al „lichtpuntjes” van herstel in de huidige recessie. „In veel sectoren zal nog pijn worden geleden voordat het dieptepunt is bereikt.” De belangrijkste redenen zijn het lage consumentenvertrouwen en de werkloosheid die voorlopig blijft stijgen. „Dat betekent dat uitgaven aan boodschappen zullen blijven dalen”, stelt Polman. „Zelfs als het in 2010 iets beter gaat dan nu, dan zullen de resultaten nog altijd onder het niveau van 2008 en daarvoor zijn.” Polman verwacht daarom een hardere strijd met de concurrentie, waarin een „diepgaand begrip van de consument” zal bepalen of een bedrijf tot de winnaars of verliezers zal behoren.

Beleggers reageerden positief op de cijfers. Op de beurs van Amsterdam stond het aandeel rond het middaguur 6,5 procent hoger.