Misbruik Duitse sloopregeling

De sloopregeling in Duitsland wordt massaal misbruikt. Criminelen innen de premie van 2.500 euro en exporteren de auto’s vervolgens naar Afrika en Oost-Europa, om als occasion te verkopen.

Verkeersexpert Patrick Döring van de Duitse partij FDP eist dat de douane, de politie en de Bafa, het bureau dat de slooppremie in Duitsland uitkeert, samen de uitvoering van de sloopregeling strenger controleren.

De Duitse politie schat dat van de 500.000 auto’s die tot nu toe zijn ingeruild, er zo’n 50.000 illegaal zijn geëxporteerd. Voorzitter van de bond Wilfried Hausen am Albis zei gisteren tegen omroep ARD dat 5 tot 10 procent van de afgeschreven auto’s geëxporteerd wordt. Hij schat dat er circa 125 miljoen euro aan de fraude verdiend is. Hausen am Albis baseert zich op steekproeven in de havens van Hamburg en Baden-Württemberg.

De Duitse sloopregeling bestaat sinds begin 2009. Omdat er al eerder signalen van fraude waren, is het sinds maart niet meer mogelijk om een auto in te ruilen met kopieën van de papieren. Alleen originele papieren worden nog geaccepteerd. Maar ook deze blijken niet moeilijk te vervalsen.

Er bestaat nog geen wetgeving in Duitsland waarmee fraudeurs aangepakt kunnen worden. De Duitse minister van Financiën Peer Steinbrück liet gisteren weten dat als misbruik bewezen is de slooppremie aan de staat terugbetaald moet worden. In Nederland staat 5.000 euro boete op het doorverkopen van onder de sloopregeling geregistreerde auto’s.

In Nederland zijn tot nu tot toe 24.000 Nederlandse auto’s aangemeld voor de sloopregeling. Het merendeel daarvan is geregistreerd bij de Rijksdienst voor het Wegbeheer (RDW). De RDW en haar Duitse tegenhanger KBA wisselen gegevens uit, maar niet alle Europese landen doen dat. Met Afrika en Oost-Europa is geen uitwisseling van gegevens.

De uitwisseling van gegevens tussen douane en politie gaat in Duitsland moeizaam, omdat informatie van de douane onder de fiscale geheimhoudingsplicht valt.