Maurice de Hond moet stoppen met reclames

Onderzoeker Maurice de Hond hoort niet thuis in een reclamespotje over goedkope energie. Volgens de Reclame Code Commissie is De Hond vanwege zijn beroep als opiniepeiler te gezaghebbend om zijn medewerking te verlenen aan de campagne van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM).

De Hond loopt in een tv-spotje over straat en prijst zijn onderzoek aan, waaruit blijkt dat veel Nederlanders te veel geld betalen voor hun energierekening. „De Hond wordt op het gebied van onafhankelijk onderzoek een zekere deskundigheid toegeschreven. In de reclame wordt onmiskenbaar voortgeborduurd op het bedoelde vertrouwen”, schrijft de Commissie in een toelichting op de klachten, die van particulieren afkomstig zouden zijn.

Soortgelijke klachten over Frits Bom (die leningen aanprees) en Natasja Froger (ook voor de NEM) haalden het niet.

De Hond is verbaasd over het negatieve advies. „Ik blijf in mijn rol als onderzoeker en heb mijn woorden heel bewust gekozen. Ik zeg niet dat mensen over moeten stappen op de NEM, ik zeg dat ze mijn onderzoek moeten lezen.”

Het bewuste onderzoek is wel betaald door de NEM, zegt De Hond. „Dat is gebruikelijk, onderzoeksbureaus verdienen hun meeste omzet aan opdrachten van bedrijven.” Voor de reclame kreeg hij apart betaald, „een goede compensatie voor het feit dat ik een tijd lang geen reclame voor anderen kan maken.”

De Hond voerde het onderzoek begin mei uit. Twee weken later was de spot al op tv te zien. De NEM gaat in beroep tegen het advies van de Reclame Code Commissie. Dit beroep dient volgende week dinsdag. Uit principe, aldus NEM-directeur Harald Swinkels. Want de campagne is dan al praktisch afgelopen.