Dertig jaar verschanst op de bank in een kraakpand

Theater Absolutely Doomed * * * *

De Parade, A’dam. Tour-nee t/m 18/12. Inl: deparade.nl.

Zelfs het witgoed is zwart geverfd. In Absolutely Doomed zitten twee nihilistische vriendinnen al dertig jaar verschanst in hun kraakpand waarin werkelijk alles zwart is. Tegengekamd zwart haar druipt langs hun verlopen gezichten. Ze blijven binnen, zij doen niet mee.

Cabaretier Tom de Ket schreef en regisseert de komedie Absolutely Doomed, een punkvariant op de Britse comedyserie Absolutely Fabulous. Bij hem zijn twee veertigers in hun punktijd blijven hangen. Sinds begin jaren tachtig hangen zij op de bank, zingen in hun succesarme punkband en wijzen de wereld af. Maar er komen scheuren in de hechte relatie als de realo van de vriendinnen (Heidi Arts) meedoet aan een reïntegratietraject van de sociale dienst. Ze wil best een baan, en eigenlijk ook wel eens een taart voor haar verjaardag. Haar vriendin, de fundi (Gusta Geleijnse), volhardt in haar afwijzing. Haar enige werkervaring is „joints rollen bij De Dampkring”. Ieder positief initiatief sabelt zij neer met een anarchistische oneliner. Wie meedoet aan de maatschappij, is hoe dan ook fout. De realo gaat samenwonen met haar reïntegratiecoach, op de Wijnand Duyvendakdreef.

De Ket schetst dit uitzichtloze krakersmilieu geestig en raak, en zijn actrices buiten het gegeven helemaal uit, met hangerige lijven en van walging vertrokken koppen. Lekkere, punknummers poken de komedie op.

Veel sympathie voor punkers en krakers wekt De Ket niet. Nostalgisch gestemd raak je ook niet van Absolutely Doomed. Eerder somber, want de kraakbeweging heeft nogal wat van dit soort eeuwige drop-outs gekweekt. Het kraakpand is bij De Ket een ideologische gevangenis.

Wilfred Takken