Belastingdienst verstuurt opnieuw onjuiste aanslag

De Belastingdienst kampt opnieuw met problemen. Door een „menselijke fout” hebben honderden belastingplichtigen een onjuiste definitieve aanslag inkomstenbelasting 2006 ontvangen.

Volgens de Belastingdienst is waarschijnlijk bij het invoeren van gegevens in het computersysteem een menselijke fout gemaakt. „Daardoor is bij belastingplichtigen die samen met hun partner aangifte hebben gedaan de algemene heffingskorting niet of niet volledig meegenomen”, zegt een woordvoerder van de dienst.

Volgens de Belastingdienst is geen sprake van automatiseringsproblemen zoals in het verleden. De woordvoerder: „Wij gaan deze fout herstellen. Mensen hoeven zelf niets te doen.”

Vorige maand bleek dat de fiscus fouten gemaakt had met de automatische voorlopige aanslagen over 2009. Daardoor kregen belastingplichtigen ten onrechte een vordering opgelegd.

De Belastingdienst kampt al jaren met automatiserings- en managementproblemen. Zo moesten vorig jaar 730.000 mensen hun digitale belastingaangifte inkomstenbelasting 2007 opnieuw indienen. Staatssecretaris De Jager (Financiën, CDA) trok vorig jaar de directe aansturing voor de ICT-afdeling van de Belastingdienst naar zich toe. Hij wil de problemen verhelpen, maar dat zou vijf tot tien jaar vergen. In mei dit jaar liet De Jager de Tweede Kamer weten hoe hij de problemen wil oplossen: het ambitieniveau op het gebied van technologische vernieuwing moet omlaag, de dienstverlening krijgt prioriteit en de interne organisatie wordt vereenvoudigd.

Met de dienstverlening was het dit voorjaar nog slecht gesteld. Nadat hij eerder aan de Kamer maatregelen beloofde om de service te verbeteren, moest De Jager in mei melden dat de Belastingdienst slecht bereikbaar was.

Maandenlang was contact met de fiscus via de Belastingtelefoon moeilijk, doordat de lijnen overbezet waren. Bij de Belastingtelefoon kunnen particulieren en ondernemers terecht met vragen over aangiften, premies en toeslagen. In de loop van april nam de Belastingdienst een nieuwe telefooncentrale in gebruik, met een grotere capaciteit. Maar omdat het nieuwe systeem haperde, was de dienst dagenlang helemaal onbereikbaar. De problemen zijn inmiddels opgelost, aldus de woordvoerder.