Mix je eigen film van historische fragmenten

Celluloid Remix beloont de beste film uit oud beeld. „Amateuristisch materiaal wordt erg gewaardeerd, dat zie je op YouTube.”

Eboman geeft advies aan een workshopdeelnemer. Foto Maurice Boyer Celluloid Remix Summer School onder leiding van oa sample artist Eboman in Pakhuis De Zwijger ( r. cursiste Deniz Martillos) Foto NRC H'Blad Maurice Boyer 4-8-2009 NRC Handelsblad

Een oude dubbeldekker vliegt van het ene zwart-wit beeld in het andere, het motorgeluid wordt een dansritme en het vliegtuig vormt zich langzaam om tot een ondefinieerbaar object. „Maakt uw eigen collage van den Nederlandschen filmhistorie!”, staat op het scherm, als in een oude, stomme film. Het is de opdracht van de Celluloid Remix wedstrijd: bewerk oud Nederlands filmmateriaal, eventueel met eigen materiaal, tot een korte film met als thema ‘vooruitgang’. De winnaar krijgt software en een camera en zijn film wordt vertoond op het Nederlands Film Festival. Voor tips en advies was er gisteren een workshop in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

„Hoe zet ik geluid onder mijn filmpje?”, vraagt deelnemer Tess Duijghuisen. Ze heeft voor haar film al een opzet gemaakt op haar laptop. Professioneel remixer en ‘audiovisueel artiest’ Jeroen Hofs, alias Eboman, geeft advies, samen met kunstenaar Ruud Lanfermeijer. „Let op de lengte van de shots en werk naar een hoogtepunt toe”, raadt Lanfermeijer aan.

Het Filmmuseum in Amsterdam heeft voor de wedstrijd 21 filmfragmenten uit de periode 1917-1932 ter beschikking gesteld. Het museum is betrokken bij het project ‘Beelden voor de toekomst’, dat het verval van audiovisueel erfgoed moet tegengaan. Voor het restaureren, conserveren en digitaliseren van oud materiaal stelde het Fonds Economische Structuurversterking (FES) 154 miljoen euro ter beschikking.

Wedstrijddeelnemer Hugo Huurdeman heeft voor zijn film oude beelden van mijnwerkers uitgekozen. Hij wil die versterken met teksten uit een boek uit die tijd, waarin de slechte werkomstandigheden worden beschreven. Emily Duurland vindt het oude materiaal minder interessant. „Ik wil digitaal over de beelden heen ‘tekenen’ en zo laten zien hoe je met de huidige technologie beelden kunt manipuleren.” De mogelijkheden voor het remixen zijn eindeloos: uitsneden maken uit bewegend of stilstaand beeld en die in ander beeld integreren, beeld vervormen en muziek en geluiden erbij mixen.

Deelnemer Deniz Martillos volgt de workshop omdat ze geïnteresseerd is in filmgeschiedenis. „Zo word ik gedwongen de software onder de knie te krijgen.”

Zo gelikt als het voorbeeldfilmpje van Eboman worden de remixes van de deelnemers niet. Eboman: „De huidige software is nog verre van ideaal, er is niet een écht goed programma waarin alles kan. Maar juist amateuristisch materiaal wordt vaak gewaardeerd, dat zie je op YouTube.” Volgens Eboman zijn de oude filmbeelden bij uitstek geschikt voor deze opdracht. „Het beeld beweegt en ruist al, dus foutjes vallen niet zo op. Als je beelden wilt combineren, heb je ook geen last van verschillen in kleur of pixels.”

Inschrijven kan tot 1/9. Meer info en fragmenten op www. celluloidremix.nl. Tweede workshop 22/8. Prijsuitreiking 25/9 op het Filmfestival.