Lekker, zo'n vakantie

Ook de coureurs hebben een maandje vakantie. Toch gebeurt er van alles.

Vooral drie Brazilianen, en een Duitser, bepalen het nieuws in de Formule 1.

Tijdens het verblijf van Felipe Massa in een ziekenhuis in Boedapest, wachten fans van de Formule 1-coureur buiten op nieuws. Foto AP A fan of Brazilian Formula One driver Felipe Massa of Scuderia Ferrari , who wears a Massa-bracelet adjusts his hat outside Budapest's State Health Centre (or Honved Hospital), Budapest, Hungary,Thursday, July 30, 2009. Massa underwent a life-saving surgery on July 25 following his high speed accident during the qualifying session of Hungarian Grand Prix at the Hungaroring in Mogyorod near Budapest. Massa was hit on the head by a steel spring that had fallen off the car of Rubens Barrichello. Massa has regained his ability to speak and has also got out of bed and taken a few steps on his own. (AP Photos/MTI,Zsolt Szigetvary) AP

In de aanloop naar de Grote Prijs van Hongarije was de storm rond Rubens Barrichello gaan liggen. De 37-jarige Braziliaan had aan alle leden van zijn team, de Britse renstal Brawn GP, zijn excuses aangeboden voor zijn reactie na de Grote Prijs van Duitsland, eerder in juli; nadat hij eerder vermoedens had uitgesproken dat teamgenoot Jenson Button een voorkeursbehandeling krijgt bij het team, kwam zijn woede daarover tot uitbarsting op de Nürburgring. Mede door een onvoorziene pitstop had ‘Rubinho’ daar een podiumplaats verspeeld. Hij was zesde geworden en beschuldigde zijn team van amateurisme, maar begon met frisse moed aan de race in Hongarije.

Om op de Hungaroring, zaterdag 25 juli een dag voor de race, geconfronteerd te worden met een ernstig ongeluk van landgenoot en Ferrari-coureur Felipe Massa. De spookbeelden van het dodelijk ongeluk van Ayrton Senna doemden op, op die 1ste mei 1994 in Imola. Bij Barrichello en bij een heel volk, dat nog het verdriet voelt van het verlies van legende Senna. In Imola was Barrichello in ’94 tijdens de training, twee dagen voor de race, aan de dood ontsnapt. Daags voor de race verongelukte de Oostenrijker Roland Ratzenberger.

Met Massa liep het in Hongarije goed af. Al scheelde het weinig, zo bleek onder meer uit de getuigenis van Gérard Saillant, arts en voorzitter van de medische commissie van de internationale automobielfederatie. Die prees de snelheid waarmee de coureur herstelt. Tegen de Braziliaanse krant Folha de São Paulo zei de arts dat hij dacht dat Massa op de Hungaroring om het leven was gekomen. „Op het moment van het ongeluk zag ik precies hetzelfde scenario als bij Senna. Hij bewoog niet en toen zijn hoofd opzij viel [nadat hij was losgemaakt uit de cockpit van zijn Ferrari] zei ik ‘Oh, hij is dood, hij is dood, het is niet waar’.” Saillant prees de hulpverleners op het circuit en in het ziekenhuis. „In het ziekenhuis was alles perfect. Als gevolg daarvan leeft Massa nog.”

Terwijl teamgenoot Kimi Raikkonen afgelopen weekend crashte in de Rally van Finland (en ongedeerd bleef), kwam een eind aan het verblijf van Massa in het ziekenhuis in Boedapest. Maandag keerde de 28-jarige Braziliaan terug in São Paulo, waar zijn behandeling wordt voortgezet in het Albert Einstein-ziekenhuis.

Massa’s plaats bij Ferrari wordt de komende race(s) ingenomen door Michael Schumacher. De veertigjarige Duitser die 91 races in de Formule 1 won en zeven keer de wereldtitel – een recordaantal – krijgt geen kans voor zijn rentree kilometers te maken in de Ferrari (F60) waarmee hij eind deze maand in Valencia bij de GP van Europa zijn rentree maakt. Om de kosten te drukken mag er tijdens het seizoen niet worden getest in de Formule 1. Schumacher kon dispensatie krijgen als de overige negen teams daar geen bezwaar tegen zouden hebben. Maar de renstallen van Williams en Red Bull willen voor de levende legende geen uitzondering maken. Zoals dat evenmin gebeurde toen de Spaanse negentienjarige debutant Jaime Alguersuari voor de GP van Hongarije wilde wennen aan zijn auto, als vervanger van de Fransman Sébastien Bourdais bij Toro Rosso. Dus blijft het voor de fameuze invalkracht tot aan de eerste trainingsdag in Valencia, vrijdag 21 augustus, behelpen in oude F1-auto’s van Ferrari.

Voor Schumacher is het stratencircuit in de Spaanse havenstad nieuw. De Duitser reed in het najaar van 2006 zijn laatste race en Valencia staat pas sinds vorig jaar op de kalender in de Formule 1. De wagens van Renault mogen daar niet rijden als gevolg van een schorsing voor één race. De renstal ging in beroep en hoopt alsnog aan de start te kunnen verschijnen.

Voor de Braziliaan Nelson Piquet junior (24) is die uitspraak niet meer van belang. Maandag werd hij bedankt voor zijn diensten. Daarmee is Piquet, zoon van oud-wereldkampioen Nelson Piquet, na Bourdais de tweede coureur aan wiens seizoen door ontslag een vroegtijdig einde komt. Piquet, sinds zijn debuut vorig jaar eenmaal op het podium (tweede in de GP van Duitsland, juli 2008), haalde uit naar Renault-teambaas Flavio Briatore. ‘Nelsinho’ omschreef de Italiaan als zijn ‘beul’, en vertelde hoe Briatore verschillende keren vlak voor een kwalificatietraining of een race tegen hem zei dat een andere coureur klaarstond om zijn plaats in te nemen als hij slecht zou presteren.

De F1-carrière van Piquet krijgt mogelijk een vervolg. Zijn vader zou een doorstart willen maken met BMW Sauber, dat na 2009 ophoudt te bestaan. Misschien is dat ook nog een optie voor Barrichello.