In India dansen ze vol emotie

In India dansen ze vol emotie Hyderabad. De Indiase danseres Kumari Sahithi beeldt de negen ‘navras’ uit: de negen expressieve emoties. Van links naar rechts, en van boven naar beneden: ‘shingar’ (liefdevol), ‘hasya’ (humoristisch), ‘karuna’ (zielig), ‘raudra’ (geschrokken), ‘veera’ (heroïsch), ‘bhayana’ (angstig), ‘bibhastsa’ (hatelijk), ‘adbhuta’ (verwonderd) en ‘shanta’ (vredig). Deze emoties worden gebruikt in de Indiase klassieke dans – een overkoepelende term voor alle dansvormen die uitgaan van de Natya. Dit zijn de heilige regels van hindoes voor het maken van theater en muziek. Basis voor de Natya is de Natyashastra: een boek van ongeveer tweeduizend jaar oud waarin de regels van de esthetiek uiteengezet zijn. Volgens de Natyashastra is er een spectrum van negen emoties die in de kunst vertegenwoordigd moeten zijn. Het boek stelt dat een goede voorstelling de negen emoties combineert, maar door slechts één emotie wordt gedomineerd. Foto Noah Seelam/AFP This combo picture shows Indian classical dancer Kumari Sahithi performing the 'Navras' (nine expressive emotions) during her first Kuchipudi dance performance on stage in Hyderabad on August 3, 2009. The Navras depicted expresses (L-R, top to bottom) Shingar(erotic), Hasya (humourous), Karuna (pathetic), Raudra (terrible), Veera (heroic), Bhayana (fearful), Bibhastsa (odious), Adbhuta (wonderous), and Shanta (peaceful). AFP PHOTO/Noah SEELAM AFP

De Indiase danseres Kumari Sahithi beeldt de negen ‘navras’ uit: de negen expressieve emoties. Van links naar rechts, en van boven naar beneden: ‘shingar’ (liefdevol), ‘hasya’ (humoristisch), ‘karuna’ (zielig), ‘raudra’ (geschrokken), ‘veera’ (heroïsch), ‘bhayana’ (angstig), ‘bibhastsa’ (hatelijk), ‘adbhuta’ (verwonderd) en ‘shanta’ (vredig).

Deze emoties worden gebruikt in de Indiase klassieke dans – een overkoepelende term voor alle dansvormen die uitgaan van de Natya. Dit zijn de heilige regels van hindoes voor het maken van theater en muziek. Basis voor de Natya is de Natyashastra: een boek van ongeveer tweeduizend jaar oud waarin de regels van de esthetiek uiteengezet zijn.

Volgens de Natyashastra is er een spectrum van negen emoties die in de kunst vertegenwoordigd moeten zijn. Het boek stelt dat een goede voorstelling de negen emoties combineert, maar door slechts één emotie wordt gedomineerd.