Duitse uitgever zoekt opvolger van 'Gammelfleischparty'

De Duitse uitgever van jeugdboeken Langenscheidt gaat ook dit jaar weer op zoek naar het leukste neologisme in de jongerentaal. Het is de tweede keer dat de uitgever uit München de verkiezing organiseert, mede om aan te tonen dat de Duitse taal springlevend is.

Net als vorig jaar konden jongeren hun neologismen voorstellen via het internet. Uit de voorstellen werd een voorlopige selectie gemaakt van dertig nieuwe woorden. Iedereen kan tot eind oktober zijn stem uitbrengen, waarna een professionele jury definitief het leukste nieuwe woord van 2009 kiest.

Vorig jaar viel de keuze op ‘Gammelfleischparty’, letterlijk een bedorven vleesfeest, waarmee tieners en prille twintigers een feestje bedoelen dat vooral door dertigplussers wordt bezocht. Politici reageerden negatief op de keuze omdat het een belediging zou zijn voor miljoenen mensen.

Dit keer zullen ze wellicht niet beledigd zijn als ‘Obama’ de wedstrijd wint. Obama is in Duitsland synoniem geworden voor nieuw of vernieuwend. Maar Obama staat na enkele dagen stemmen nog niet in de toptien. Bovenaan met 12,8 procent staat ‘Edelratte’ (edelrat), waarmee de kleine hondjes van parmantige dames à la Paris Hilton worden bedoeld.

Ook populair zijn ‘Schnecken-TÜV’ (slakken-apk) voor een bezoek aan de gynaecoloog, ‘Pizzaopfer’ (pizzaprooi) voor een scholier met een gebrekkige opleiding en ‘Bankster’ voor een malafide bankbediende. Een ander neologisme dat zijn bestaan aan de kredietcrisis heeft te danken is ‘Damager’, een manager van een financiële instelling.

Volg de stemming op www.jugendwort.de