Mariinski bracht pure schoonheid

Ballet Mariinski Ballet met Don Quichotte. Gezien: 1 aug, Amsterdam. Inf: www.mariinsky.ru/en *****

Vier verschillende avondvullende balletten in elf dagen door één buitenlands gezelschap: waarschijnlijk is dat nooit eerder vertoond in Nederland. Ook zijn hier zelden uitvoeringen te zien van het niveau van het Mariinski (Kirov) Ballet. Het gezelschap uit Sint-Petersburg gaf een demonstratie van stijlgevoel, muzikaliteit, solovariaties, academische verfijning en geïnspireerde, homogene ensembledans. Op een toneel dat twee maten te klein is voor deze groep, is dat des te bewonderenswaardiger.

Na Romeo en Julia, Het Zwanenmeer en The Sleeping Beauty danste de groep als afsluiter dit weekeinde Don Quichotte. Het ballet van Marius Petipa, op muziek van Léon Minkus, werd door Alexander Gorsky aan het begin van de vorige eeuw bewerkt tot een opeenvolging van karakterdansen met veel Spaanse couleur locale: dames met waaiers in bonte jurken, en toreadors met wapperende capes. Erg diepgravend is het verhaaltje over de liefde van Basilio en Kitri niet. Don Quichotte met zijn dikke dienaar Sancho Panza zijn in dit ballet slechts bijrollen, al is hun opkomst opvallend, met paard en een eenjarige, muisgrijze ezel (de vorige Mariinski-ezel is vorig jaar met pensioen gegaan).

Tussen alle levenslustige groepsdansen en humoristische verwikkelingen zorgt vooral Denis Matvijenko voor indrukwekkende solo’s. In de rol van de straatarme Basilio is hij een heerlijke brutale vlegel die flirt met alles wat voor zijn voeten komt. Hij beschikt over een opzienbarend draaivermogen: zijn snelle tours à la seconde, met één been op negentig graden zijwaarts geheven, zijn nauwelijks bij te houden; na een dubbele tour en l’air (rechtstandig gesprongen dubbele schroef) gaat hij zonder overgang door in de volgende spiraalbeweging, en zijn draaisessies sluit hij af met versnellingen die een ijsdanser niet zouden misstaan. Ook zijn sprongen zijn hoog en vrij, met een toepasselijk soort Bolsjoi-bravoure.

Echtgenote Anastasia Matvienko is als de rebelse Kitri goed gecast, maar virtuoze extra's heeft zij niet te bieden.

Wie het voorrecht had een voorstelling van het Mariinski Ballet bij te wonen, weet weer hoe ontroerend academische dans kan zijn. De oubollige vormgeving wordt daarom vergeven. Wat vooral blijft hangen, is de pure schoonheid die het Mariinski Ballet nog steeds tot een der grootste balletgezelschappen ter wereld maakt.