Intens opgewekte start Delft Chamber

Klassiek Delft Chamber Music. Gehoord 31/7 en 1/8. Nog t/m 9/8. Inl. www.delftmusicfestival.nl * * * *

‘Oorlog en Vrede’ is het thema dat artistiek directeur en violiste Liza Ferschtman meegaf aan haar derde Delft Chamber Music Festival, dat dit weekeinde begon. Een breed op te vatten tegenstelling, waar ze ook innerlijke strijd, protest en ballingschap onder rekent.

Op het openingsconcert vrijdag draaide het om vredelievende muziek. Dvoráks zonnige Tweede pianokwintet werd volgens Ferschtman geschreven in een jaar van wereldvrede, 1887. Ze zag een paar Ethiopische veldslagen over het hoofd, maar dat mocht de levenslustige uitvoering niet deren, waarbij Ferschtman het ensemble van bevriende musici voorging in intense opgewektheid. Spontaan musiceren bleek meteen de grote kracht van het festival.

Voor het eerst nodigde Ferschtman dit keer haar ouders uit. Met Dmitri Ferschtman vertolkte ze het Duo voor viool en cello van Schulhoff. Vader en dochter zijn uitstekend op elkaar ingespeeld, maar het temperament heeft ze van haar moeder, Mila Baslawskaja. De pianiste begeleidde echtgenoot Ferschtman zaterdag met gezag en overtuiging in Rachmaninovs Russische romances, waarbij de cellist een beheerst doorleefde maar niet altijd zuivere partij bood. Van intonatieproblemen had ook Charlotte Riedijk last in Sjostakovitsj’ lastige Zeven romances op gedichten van Alexander Blok voor sopraan en pianotrio. Onheilspellende muziek, door Riedijk met indringend Russisch pathos gebracht.

Met pathos speelde Liza’s peettante Elisabeth Leonskaja ook de bovenpartij van Schuberts vierhandige Allegro Lebensstürme, maar hier ontbrak het in het breekbare tweede thema juist aan verstilling. Leonskaja, ooit de duo-partner van Sviatoslav Richter, wist met de gevoelig spelende Aleksandar Madzar niet altijd op één lijn te komen. De revanche volgde in een Chopin-recital, waar ze emotionele diepgang bereikte zonder sentimenteel te worden. De Marche funèbre uit de Tweede sonate werd een imposant oorlogsmonument.