PowNed wil leden politiek activeren

Minister Plasterk (Media, PvdA) krijgt vandaag tijdens de Gay Pride in Amsterdam het beleidsplan overhandigd van PowNed, de beoogde publieke omroep van weblog GeenStijl. Donderdag heeft het Commissariaat van de Media het plan al gekregen. Plasterk moet voor 1 januari 2010 besluiten of PowNed in het publieke bestel zal worden opgenomen.

Als de zender zijn licentie krijgt, zal het nog een jaar duren voordat de programma’s op tv komen. „Maar als we weten dat we mogen uitzenden en daar financiering voor krijgen, gaan we al eerder op internet uitzenden”, licht Marianne Zwagerman van PowNed toe. Ze zegt dat de zender zo snel mogelijk aan zijn herkenbaarheid wil werken. „Als we op tv komen, willen we daarom liever elke dag vijftien minuten uitzenden dan dat we grote tijdsblokken versnipperd over de hele week krijgen. Ook willen we graag in de nacht uitzenden, dan kijkt onze doelgroep nog tv terwijl ze internetten.” De doelgroep is de ‘netwerkgeneratie’, mensen die veel verschillende soorten media door elkaar gebruiken.

Het element ‘verstrooiing’ is een terugkerend element bij een groot deel van de programmering.

De kernwoorden van weblog GeenStijl, ‘tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend’ zijn bij PowNed ingewisseld voor ‘rauw, provocerend, intelligent, dwars en ongecensureerd’.

De speerpunten van PowNed zijn informatieve programma’s. Het ‘paradepaardje’ is een actuele latenightshow, onder de werktitel Het Laatste Nieuws. Het programma moet „minder braaf, minder objectief en veel gekleurder dan de huidige actuele talkshows” zijn, zo staat in de omschrijving.

In De luis, de rat en de aal zullen drie verslaggevers alles doen wat binnen de wet ligt om machtsmisbruik bloot te leggen. De huidige journalisten zijn volgens PowNed te braaf tegen machthebbers omdat ze anders geen interviews meer krijgen.

Ook wil de zender zich actief mengen in de politiek. Onder de werktitel Party Time zal een politieke partij worden opgericht, waarmee aan de verkiezingen meegedaan zal worden. De leden van PowNed bepalen alle aspecten van de partij: van naam en logo tot programma en fractieleden. „Op deze manier mobiliseren we onze leden om politiek actief te worden.”

Of de programma’s er uiteindelijk zo uit komen te zien als nu beoogd wordt, is nog niet zeker. Zwagerman: „In Hilversum bepalen netwerkcoördinatoren de inhoud. We willen er liever weinig programma’s maken die wel goed zijn, dan veel middelmatige shows.”