Pas op! Veel dingen zijn van binnen anders dan je denkt

Aan de kunstacademies studeren dit jaar 1521 studenten af. Vandaag als vijfde van een serie: Redmer Hoekstra van de CABK in Zwolle.

Het zijn fijn gearceerde pentekeningen, die schommelen tussen cartoons en surrealisme. Met spelden heeft Redmer Hoekstra (27) er een stuk of vijftig aan de wand geprikt in zijn hoekje op de afstudeerexpositie van de KABK Zwolle. Een paar tekeningen zijn uiterst realistisch: een straatje, een stadspoort en een wat naïef zelfportret. Maar de rest is een dolle stroom van merkwaardige invallen waarbij veel alledaagse voorwerpen levende wezens blijken te zijn.

Neem zo’n Senseo-apparaat. In de keuken hebben ze iets serviels, maar Hoekstra ontdekte dat er een organisch wezen in zit. Hij tekende een dwarsdoorsnede waarop duidelijk te zien is dat het tuitje van de Senseo een piemeltje is dat via een plasbuis verbonden is met een blaas die met koffie gevoed wordt door darmen. In de top van het apparaat zit een soort nier en het water komt binnen door een mond met slokdarm.

„Och,” zegt Redmer Hoekstra, „ik wil mensen laten nadenken bij wat ze doen. Waarom hebben ze een Senseo nodig? Wat is er mis met een gewoon koffieapparaat. Waarom moet het altijd sneller? Hebben we die tijd echt nodig? Ik probeer met humor een andere werking van een apparaat voor te spiegelen, zodat je je afvraagt of je wel weet hoe de dingen echt werken.”

Dus blijkt op een tekening Hoekstra dat een fotocamera een oog in een omhulsel is en een pistool niets anders dan een opgevoerde teeltbal met loop. In een opengewerkt mobieltje ligt een schreeuwende baby. Bij een andere telefoon komt het geluid uit een pratend mondje, een afstandsbediening heeft drukgevoelige tepeltjes en een lippenstift blijkt het achterlijfje van een levende mier te bevatten.

„Die mier slaat ook op proefdieren”, zegt Hoekstra. „Weten we eigenlijk wel wat je op je lippen smeert?” Maar het is vooral zijn kijk op de wereld. „Ik vraag me dat soort dingen af. Vaak, zoals bij de Senseo, schiet het me in een keer te binnen. Soms verdiep ik me van te voren in de werking van het voorwerp of dier en leg daar links in.”

Hij maakt geen cartoons, zegt Hoekstra beslist. „Die zijn wat sneller en ik probeer in mijn werk altijd een diepere betekenis te leggen.” Als zijn voorbeelden noemt hij de surrealisten, vooral René Margritte, en graficus M.C. Escher. Hoekstra tekent en arceert met een fineliner. „Met de kleinst mogelijke Fineliner en het liefst een die half leeg is.” Zijn favoriet is een 0,05 mm Staedtler Pigment Liner. „Eerst zijn ze iets groffer en dan kan ik sommige gebieden nog niet tekenen. Half leeg worden ze heel fijn en gevoelig. Ik heb twintig van die pennen en er is altijd wel eentje in goede staat.”

Hoekstra ziet zijn tekeningen als illustraties zonder artikel. Hij zou graag voor wetenschappelijke of filosofische tijdschriften werken. Maar eerst gaat hij een atelier vinden en in de WIK-regeling. „Ik moet geld verdienen.”

Meer over Redmer Hoekstra op www.redmerhoekstra.nl. Eerdere afleveringen van deze serie op nrc.nl/kunst