Schlecker zegt huur op maar gaat niet dicht

De Duitse budget-drogist Schlecker slaat niet aan in Nederland. Het bedrijf sloot in vier jaar tijd al meer dan honderd filialen en de vrees bestaat dat er meer zullen volgen.

Je werkt in een drogisterij, en dan hoor je van de huurbaas dat je werkgever per 2010 de huur van het winkelpand heeft opgezegd. Dat overkwam het personeel van diverse Nederlandse filialen van de Duitse prijsvechter onder de drogisterijketens, Schlecker. Vakbondsbestuurder Lucy Lamers van FNV Bondgenoten kreeg verontruste telefoontjes van Schlecker-personeel uit het hele land.

De vakbonden stelden vorig jaar een sociaal plan op voor de werknemers van 45 filialen die Schlecker wilde sluiten als gevolg van het „miljoenenverlies” dat het bedrijf in Nederland lijdt. „Maar nu kwamen de telefoontjes ook van filialen die niet op die lijst staan”, zegt Lamers.

Het opzeggen van de huur hoeft niet perse een signaal te zijn dat de winkel gaat sluiten. „Het kan ook zijn dat ze op die manier de huur willen heronderhandelen”, zegt Lamers. Via de advocaat van Schlecker Nederland kreeg de vakbondsbestuurder gisteren de verzekering dat er in 2010 geen filialen zullen sluiten.

Echt gerust is Lamers er niet op. „De vorige serie sluitingen, waarvoor het sociale plan is afgesproken, zijn wij ook zelf op het spoor gekomen.”

Schlecker, een notoir gesloten Duits familiebedrijf, weigert ieder commentaar. Op het Nederlandse hoofdkantoor van het bedrijf in Haaften verwijst men door naar het Duitse hoofdkwartier. Een woordvoerder van het Schlecker-hoofdkantoor in Ehingen in Zuid-Duitsland zegt desgevraagd dat hij „geen toestemming heeft gekregen” schriftelijke vragen van deze krant te beantwoorden.

De drogisterijketen, gemodelleerd naar de eveneens Duitse budgetsupermarkt Aldi, opende in 1989 de eerste winkels in Nederland. Op zijn top in 2005 had Schlecker 260 Nederlandse filialen. Maar de formule sloeg niet aan. De laatste jaren leed Schlecker hier verlies. In 2007 rapporteerde het Nederlandse deel van het bedrijf een verlies van 10 miljoen euro op 65 miljoen euro omzet. De keten heeft nu nog 151 Nederlandse filialen.

Internationaal gaat het beter. In heel Europa heeft Schlecker meer dan 14.000 winkels met een gezamenlijke omzet van 7,42 miljard euro. Daarmee is het veruit de grootste drogisterijketen in Europa.

Volgens detailhandeldeskundige Leon Pieters van adviesbureau Deloitte is de hard discount-formule in Nederland moeilijker te handhaven dan in Duitsland. „Daar is de markt veel meer verdeeld tussen prijsvechters en luxe winkels, iets er tussenin zie je bijna niet. In Nederland verwachten consumenten ook bij de allergoedkoopste winkels nog wel een zekere gezelligheidsfactor.”

Uiterst sober ingerichte discountwinkels slaan hier daarom minder aan, denkt Pieters.

Tegelijk is door de recessie de druk op de prijzen verder toegenomen. „De traditionele detailhandel moet alle zeilen bijzetten om de klanten te behouden”, zegt Pieters. Drogisterijketens als Etos en Kruidvat zijn daarom steeds meer opgeschoven in de richting van de echte prijsvechters.

„In Nederland is de drogisterijsector sowieso een verdringingsmarkt”, zegt Pieters, „met traditioneel een hoge dichtheid aan winkels.”

Volgens Pieters hanteren discounters soms een heel stringente bedrijfsvoering die gebaseerd is op de prestaties van de individuele winkels. „Als een bepaalde omzet niet wordt gehaald, dan gaan ze rücksichtslos dicht.”

    • Sander Voormolen