Aan lawaaisporten is ook behoefte

Waar winden stedelingen zich over op? In Venray woedt een strijd om een racecircuit.

Het nieuwe circuit van Venray, pal tegenover het oude. Volgens de burgemeester maakt het circuit een einde aan „de grootste ergernis in Noord-Limburg”, het wildcrossen. Foto Chris Keulen Netherlands, Ysselsteyn, 29.07.2009 Nieuw racecircuit de Peel, 'Raceway Venray'. foto: Chris Keulen Keulen, Chris

Vete is een groot woord. Maar de strijd om het racecircuit De Peel in de bossen bij Venray is de afgelopen tien jaar bijzonder fel geweest. Burgemeester Jos Waals (CDA) spreekt van „forse onenigheid”. Tegenstanders van het circuit zijn uitgemaakt voor leugenaars. Een enkeling kreeg een kogelbrief. Vooral in het dorp Merselo heeft de strijd sporen nagelaten. Er wonen ruim duizend mensen op enkele kilometers afstand van het racecircuit. Nog steeds zijn er dorpelingen die elkaar niet groeten. Voorzitter Theo Zegers van de dorpsraad zag zich gedwongen een bezwaar tegen het circuit in te trekken, nadat uit een enquête bleek dat een meerderheid in het dorp dat een slecht idee vond. „Maar gelukkig gaan we nu weer goed met elkaar om”, zegt hij.

Het oude circuit werd vorig jaar na veel juridisch gesteggel gesloten, op last van het ministerie van VROM. Het lag in de Ecologische Hoofdstructuur, naast de landingsbaan van de voormalige vliegbasis De Peel. Het circuit was in dertig jaar tijd geleidelijk uitgegroeid van een eenvoudig terrein voor een paar uur crossen per week tot een evenemententerrein met tribunes voor stockcar races en karten. Zonder vergunning. Het circuit is deels gesloopt en wordt binnenkort volledig afgebroken.

Inmiddels ligt er alweer een nieuw circuit. Op tweehonderd meter afstand, aan de overkant van de weg. De Venrayse ondernemer Harrie Maessen woont vlakbij en heeft twee varkensbedrijven uitgekocht om de bouw mogelijk te maken. De gemeenteraad van Venray heeft het bestemmingsplan ervoor gewijzigd. Burgemeester Jos Waals: „Er is de laatste driekwart eeuw in Nederland geen circuit voor lawaaisporten meer aangelegd. Terwijl daar wel grote behoefte aan is. Kijk alleen maar eens naar de grote aantallen bezoekers bij autoraces. Het circuit is voor Venray van economisch belang. Er wordt sport beoefend, maar ook de hulpdiensten kunnen er oefenen en de auto-industrie kan er auto’s testen. Hoeveel banen het circuit oplevert, kan ik niet zeggen, maar het gaat om een substantiële groei van de werkgelegenheid.” Bovendien, zegt hij, maakt een circuit een einde aan „de grootste ergernis in Noord-Limburg”, het wildcrossen in de bossen.

Omwonenden hadden gehoopt dat zij na de sluiting van het oude circuit verschoond zouden blijven van herrie. Dat is niet gebeurd. Actiegroep Natuur & Rust hekelt vooral de manier waarop de gemeente aan plannen voor een nieuw circuit heeft gewerkt. Secretaris Paul Zwitserlood: „De gemeente heeft iedereen in de waan gelaten dat het nieuwe circuit gelijk zou zijn aan het illegale circuit. Terwijl het zestig uur per week gebruikt gaat worden. Zo’n grote voorziening hoort op een industrieterrein en niet in een gebied waarvan wij mochten verwachten dat het aan de natuur zou worden teruggeven. De gemeente heeft al die tijd niet de moeite genomen haar burgers over de omvang van de beoogde raceactiviteiten te informeren. Door deze volgens ons stiekeme werkwijze heeft zij een voedingsbodem gecreëerd voor allerlei uitwassen zoals bedreigingen en intimidatie.”

De Raad van State heeft vorige week, in een zaak die door de Limburgse Milieufederatie was aangespannen, bepaald dat het circuit voorlopig niet mag worden gebruikt. De gemeenteraad van Venray heeft het besluit weliswaar zorgvuldig kunnen nemen, aannemelijk is gemaakt dat er behoefte is aan een crossterrein, en ook is het niet vreemd dat de huidige locatie is gekozen, dichtbij de vliegbasis in dunbevolkt gebied. Maar ook hebben provincie en gemeente onvoldoende gemotiveerd waarom het circuit niet beter elders, buiten Venray, kon worden aangelegd. En verder sluit de verleende vergunning niet uit dat er meer lawaai komt dan de wet toestaat. Aldus de Raad van State.

De toekomstige gebruikers van het circuit zitten nu balend thuis. Voorzitter Bert van Well van de Motor Cross Club Venray heeft van de honderd leden er nog maar acht over. „Logisch, want we kunnen onze leden niets meer bieden. Die gaan ergens anders crossen.” Hij vindt het „moeilijk te begrijpen” dat het ene circuit wordt gesloten en er tweehonderd meter verderop een nieuw circuit verrijst. „Nederland op z’n smalst.” Ook voorzitter Henri Wittebol van de landelijke Belangen Vereniging Stockcar Rijders is teleurgesteld. „Dit kan de nekslag voor onze sport betekenen. Wij hadden deze asfaltbaan in Nederland heel hard nodig.”

Burgemeester Waals denkt dat de rechterlijke uitspraak het racen niet onmogelijk maakt. „Over ongeveer een half jaar kan er worden gereden.” Er komt een nieuwe vergunning voor geluidsnormen en de keuze voor de locatie wordt beter gemotiveerd. Waals: „Dit is de beste locatie. Het circuit ligt nu niet voor niets naast de voormalige vliegbasis. Daar wordt niet meer gestart, maar er wordt nog altijd wel laag gevlogen met straaljagers. Het geluid van de racewagens valt daarbij in het niet.”

Bewoner Paul Zwitserlood heeft het nieuwe circuit „om emotionele redenen” nog nooit gezien. „Ik heb een droom, dat als ik daar kom, het circuit niet meer bestaat”, zegt hij.