Duits reisconcern TUI krijgt het nog zwaar voor de kiezen

TUI heeft te kampen met een schuldencrisis. Het Duitse reisbureau stelt het grootste deel van een noodkrediet van 330 miljoen euro ter beschikking aan zijn scheepvaartdochter Hapag Lloyd, waarvan het voor 43 procent eigenaar is. TUI krijgt wellicht de helpende hand toegestoken van het stadsbestuur van Hamburg, maar de financiële positie van het bedrijf wordt steeds precairder.

Omdat het in wezen een houdstermaatschappij is, is TUI vrijwel volledig afhankelijk van de dividenden van zijn dochterondernemingen om aan zijn schuldverplichtingen te kunnen voldoen. Het concern heeft een nettoschuld van 2,6 miljard euro, inclusief een tranche obligaties ter waarde van 967 miljoen euro, die volgend jaar moet worden afgelost, en een buiten de markt om geplaatste lening, die in 2011 komt te vervallen. TUI heeft eerder dit jaar geprobeerd heel Hapag-Lloyd te verkopen, maar bleef uiteindelijk zitten met een minderheidsbelang van aanzienlijke omvang. Het overige bezit bestaat voornamelijk uit het aan de Britse beurs genoteerde TUI Travel.

Nu Hapag verlies lijdt, is het bedrijf niet in staat de financiële positie van het moederconcern te ondersteunen. Hapag sloot het eerste kwartaal af met een verlies van 222 miljoen euro en heeft een nettoschuld van 1,3 miljard euro. De jongste geldinjectie is het resultaat van onderhandelingen over een nieuw financieringspakket ter waarde van 1,75 miljard euro.

TUI zou, samen met het Hamburgse consortium dat de rest van Hapag in handen heeft, in totaal 750 miljoen euro ter beschikking kunnen stellen via een omzetting van obligaties in aandelen en een kapitaalinjectie. Door de overheid gewaarborgde kredieten zouden volgens ingewijden de rest van het pakket moeten vullen.

TUI Travel heeft een lening van 1 miljard euro van het moederconcern gekregen, die in 2011 moet worden terugbetaald. TUI heeft de reisdivisie nodig om aan zijn eigen financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Maar de touroperator verloor in het in maart geëindigde half jaar 386 miljoen euro. Nu de concurrenten de een na de ander de deuren sluiten, zullen de resultaten naar verwachting verbeteren.

Maar de recessie maakt het leven wel zwaar.

De obligaties van TUI hebben nu al de laagste kredietstatus. Als de reisdivisie er niet snel bovenop komt, wordt TUI wellicht gedwongen tot een pijnlijke sanering van zijn eigen schulden, aldus de Franse bank Société Générale. Dat zou een weinig roemvol einde betekenen van de dikwijls controversiële pogingen van TUI om zich om te vormen tot een concern dat zich louter nog met toerisme bezighoudt.

Una Galani

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com