BMW's laatste ronde

BMW volgt het voorbeeld van Honda en stapt uit de Formule 1.

In drieënhalf jaar behaalde de renstal slechts één zege.

Robert Kubica met zijn BMW in april van dit jaar in de pits tijdens de kwalificatietraining voor de Grote Prijs van Bahrein. Foto AP FILE - The April 25, 2009 file photo shows BMW Sauber driver Robert Kubica of Poland getting a pit service as his car goes on fire during qualifying session ahead of the Bahrain Formula One Grand Prix at the Bahrain International Circuit in Sahkir, Bahrain. BMW is pulling out of Formula One at the end of this season, the second car maker to leave the series within a year as a severe global economic downturn hits new car sales and forces manufacturers to cut costs. The German company announced the decision at a news conference Wednesday, July 29, 2009 saying it wanted to use the significant F1 budget in other areas. It will remain involved in other forms of motor sport. (AP Photo/Betrand Guay/POOL) AP

De slechte prestaties zouden niet van invloed zijn geweest op het besluit van BMW te stoppen met het Formule 1-team, zo werd gisteren in Duitsland benadrukt. Maar het is de vraag of de Duitse auto- en motorfabrikant de stekker uit BMW Sauber zou hebben getrokken als de Poolse coureur Robert Kubica (24) en zijn Duitse collega Nick Heidfeld (32) de lijn van de afgelopen drie jaar hadden doorgetrokken en nu regelmatig races zouden winnen. De renstal beleeft zijn slechtste seizoen sinds BMW in 2006 het team van Sauber overnam. In die periode één overwinning; ruim een jaar geleden won Kubica de Grote Prijs van Canada.

Op de Hungaroring bij Boedapest reden Heidfeld (11de) en Kubica (13de) zondag weer een kleurloze race. In 2007 eindigde BMW Sauber (waar de Zwitserse oud-teambaas Peter Sauber minderheidsaandeelhouder en adviseur is) tweede achter Ferrari in het constructeurskampioenschap (mede door het schrappen van McLaren-Mercedes uit de einduitslag) en vorig jaar was er achter Ferrari en McLaren een derde plek. Na elf races bezet BMW in het tien teams tellende veld nu de achtste plaats.

Nu is er ook sprake van een bijzonder jaar. In de eerste helft van het zeventien races tellende seizoen waren het Brawn GP – een voortzetting van Honda – en Red Bull die de overwinningen binnenhaalden. Ferrari, McLaren-Mercedes en BMW Sauber bleven ver achter. Waar de eerste twee aan een opmars bezig zijn en weer podiumplaatsen behalen, blijft BMW steken. Uit de ommekeer bij McLaren kunnen we moed putten, zei teambaas dr. Mario Theissen zondag na de Grote Prijs van Hongarije die werd gewonnen door regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Tot voor kort zat bijna alles tegen voor de Britse kopman van McLaren, nu is hij weer een winnaar. Aan de wetenschap dat een team binnen vijf maanden kan uitgroeien van een van de slechtst presterende renstallen tot een van de beste had de leiding van BMW geen boodschap toen eergisteren op het hoofdkantoor in München het besluit viel na dit jaar te stoppen in de Formule 1. De enkele honderden miljoenen euro’s die straks vrijkomen, zullen worden besteed aan de ontwikkeling van nieuwe technologie en duurzame en milieuvriendelijke projecten. „Een moeilijke beslissing”, zei BMW-topman Norbert Reithofer gisteren, „maar een resolute stap in onze nieuwe strategie”. BMW, dat F1-motoren leverde in het turbotijdperk (1982-1987 voor Brabham, Arrows en Benetton) en van 2000 tot en met 2005 (Williams) blijft wel actief in andere raceklassen.

Een aankondiging van Renault of Toyota uit de Formule 1 te stappen zou minder verrassend zijn geweest. De Franse renstal raakt na dit seizoen hoofdsponsor ING kwijt en Toyota, dat sinds zijn intrede in de F1 in 2002 nog geen race heeft gewonnen, snijdt als gevolg van de economische crisis wereldwijd in de kosten. Zo worden er geen Formule 1-races meer gehouden op het Fuji-circuit bij Tokio, waarvan Toyota eigenaar is.

Eind 2008 stapte Honda uit de Formule 1 als gevolg van de economische crisis. De Brit Ross Brawn, de man achter de zeven wereldtitels van Michael Schumacher, nam de renstal voor een symbolisch bedrag over. In tegenstelling tot Honda wint Brawn GP wel races. Ook het kleine Japanse F1-team Super Aguri kon het hoofd niet boven water houden en trok zich in de loop van vorig seizoen terug.

De teams die (voorlopig) wel in de Formule 1 blijven, lieten gisteren weten dat ze een poging willen doen om BMW Sauber er bij te houden.

„Dit wordt ons examenjaar”, zei coureur Kubica onlangs in het tijdschrift Formule 1.nl. De uitslag kwam gisteren binnen. En een herexamen ligt niet voor de hand.

    • Ward op den Brouw