Top van Airbus staat boetes te wachten

Zeven voormalige en huidige bestuurders van luchtvaartconcern Airbus en moederconcern EADS, onder wie ex-bestuursvoorzitter van EADS Noël Forgeard, staan boetes te wachten voor handel met voorkennis.

Ook EADS zelf wacht waarschijnlijk een veroordeling van de Franse beursautoriteit AMF.

Dat is de uitkomst van drie jaar onderzoek van de AMF naar handel in voorkennis bij Airbus en EADS tijdens drie episodes in 2005 en 2006. De conclusies in het eindrapport gaan minder ver dan zich een jaar geleden liet aanzien. Toen koesterde de AMF verdenkingen tegen 17 oude en nieuwe Airbus-bestuurders. De AMF koestert geen verdenkingen meer tegen de Duitse bestuursvoorzitter van Airbus, Thomas Enders, en zijn Franse rechterhand, Fabrice Brégier.

Verdenkingen tegen de voornaamste aandeelhouders in EADS, de Franse industrie- en mediagroep Lagardère en de Duitse autofabrikant Daimler, zijn eveneens van tafel. Een bestuurscrisis bij Airbus ten gevolge van het voorkennisonderzoek is hiermee onwaarschijnlijker geworden.

Later dit jaar neemt de beursautoriteit beslissingen op grond van het interne eindrapport dat gisteren naar de betrokkenen werd gestuurd. Gisteren wezen EADS en, via een advocaat, Forgeard, de beschuldigingen al van de hand.

Forgeard zou volgens het AMF-rapport een boete moeten krijgen van 5,45 miljoen euro voor handel in voorkennis in 2006, enkele maanden voor zijn vertrek. Commercieel directeur van Airbus John Leahy is de belangrijkste bestuurder die nog in functie is en in het AMF-rapport wordt genoemd. Hem hangt een boete van 3,7 miljoen euro boven het hoofd.

EADS zou 700.000 euro boete moeten krijgen omdat het de markt niet ,,zo snel als mogelijk” informeerde over vertragingen bij de bouw van superjumbo A380. De aankondiging van die vertraging leidde in de zomer van 2006 tot de ineenstorting van de beurskoers van EADS en tot een crisis in de moeizame Frans-Duitse samenwerking in Airbus en EADS.

Het onderzoek was gericht op de verkoop van aandelen in 2005 en 2006, die de 17 bestuurders in totaal 20 miljoen euro opleverden, en Lagardère en Daimler elk 1,2 miljard.

De AMF concludeert nu dat alleen de aandelenverkoop na 7 maart 2006 in verband kan worden gebracht met beursgevoelige kennis.