BMW stapt in navolging Honda uit Formule 1

BMW volgt het voorbeeld van Honda en stapt uit de Formule 1. De Duitse auto- en motorfabrikant voert de hoge kosten en een tegenvallend seizoen in de hoogste raceklasse op als reden. Dat besluit levert BMW een besparing van enkele honderden miljoenen euro’s op – geld dat voortaan zal worden besteed aan de ontwikkeling van nieuwe techniek en duurzame en milieuvriendelijke projecten.

Het vanochtend bekendgemaakte besluit is onderdeel van een nieuwe strategie van BMW. Topman Norbert Reithofer sprak van een moeilijke beslissing. „Maar het is een resolute stap in onze nieuwe strategie.”

Wat er met het personeel in München en het Zwitserse Hinwil (met in totaal circa 700 werknemers) gaat gebeuren is nog niet duidelijk, omdat het besluit pas gisteren is genomen. BMW blijft wel actief in andere raceklassen.

Na al eerder leverancier van motoren te zijn geweest, maakte BMW in 2006 zijn rentree in de hoogste klasse van de autosport, deze keer als teameigenaar. Het nam toen de Zwitserse F1-stal Sauber over. Peter Sauber is nog mede-eigenaar van het team. BMW maakte in het turbotijdperk deel uit van de Formule 1 als motorenleverancier (1982 tot en met 1987, voor de teams van Brabham, Arrows en Benetton) en in de periode 2000 tot en met 2005 (Williams).

Sinds de terugkeer in de Formule 1 in 2006 won een coureur van BMW slechts één race; de Pool Robert Kubica was vorig jaar juni de beste in de Grote Prijs van Canada. Na drie seizoenen waarin het team steeds beter ging presteren, maakte BMW dit jaar een vrije val. Vorig jaar eindigde de door Mario Theissen geleide renstal net als in 2007 als derde in het wereldkampioenschap voor constructeurs, nu bezet het team als gevolg van de tegenvallende prestaties van Kubica en de Duitser Nick Heidfeld de achtste plaats in het constructeurskampioenschap. In de Formule 1 zijn tien teams actief.

Teambaas Theissen zei vorig weekend bij de Grote Prijs van Hongarije, waar Heidfeld en Kubica respectievelijk elfde en dertiende werden, dat zijn team een voorbeeld kan nemen aan dat van McLaren-Mercedes. In een seizoen waarin tot voor kort bijna alles tegen zat voor die renstal, won regerend wereldkampioen Lewis Hamilton de race op de Hungaroring bij Boedapest. De sportieve wederopstanding van de Brit werkte volgens Theissen motiverend voor BMW, omdat het liet zien dat een team binnen een half jaar van een van de slechtste teams kan uitgroeien tot een winnend team.

Eind vorig jaar stapte Honda uit de Formule 1, als gevolg van de financiële en economische crisis. De Brit Ross Brawn nam de renstal voor een symbolisch bedrag over. In tegenstelling tot Honda wint Brawn GP wel races. Ook het kleinere Japanse team Super Aguri verliet vorig seizoen de Formule 1.