Aeroflot vernieuwt zowel vloot als personeelsbestand

Toestel van de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot op de luchthaven van Moskou in 1971. Aeroflot dankt vrijwel al zijn oude, Russische vliegtuigen af en vervangt die door toestellen van Boeing en Airbus. Foto AFP Aeroflot vernieuwt zowel vloot als personeelsbestand Aeroflot passenger liners on the Domodedovo airport landing strip AFP

Oogverblindende stewardessen met kekke uniformen, die hun passagiers uiterst vriendelijk bedienen. Dat is de opvallendste belofte van de restyling van de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot, die de nieuwe president-directeur Vitali Saveljov begin deze week heeft aangekondigd.

De toekomstige uniformen – in scharlakenrood, beige en marineblauw – zijn ontworpen in overleg met een Londense socioloog, die de donkerblauwe kleur van de huidige pakjes afstotend vindt. De passagiers worden er volgens hem nerveus van.

De nieuwe Aeroflot-stewardessen mogen niet langer dan 1,60 meter zijn en maximaal kledingmaat 38 hebben. Ook wordt het serviceniveau verbeterd. Daartoe is een trainer van Singapore Airlines ingehuurd, door Aeroflot gezien als wereldleider op het gebied van klantenservice.

Aeroflot was in de Sovjet-Unie de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, met vijftigduizend toestellen. De maatschappij stond bekend als Aeroflop, vanwege het onsmakelijke voedsel en het humeurige cabinepersoneel. Sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is het bedrijf afgeslankt. Tientallen miljoenen euro zijn de afgelopen twintig jaar aan re-styling uitgegeven. Op internationale vluchten naar westerse bestemmingen doet Aeroflot inmiddels niet onder voor westerse concurrenten.

Ook alle oude Toepolev-toestellen worden afgestoten. Een vlucht met een Toepolev geeft passagiers het gevoel in een misselijkmakende kermisattractie te zitten. De huidige vloot, die uit zo’n honderd nog altijd met het hamer- en-sikkellogo beschilderde toestellen bestaat, telt eind dit jaar nog maar zes in Rusland geproduceerde Iljoesjins-96, die op binnenlandse vluchten en op de lijnen Moskou-Havana en Moskou-Hanoi zullen worden ingezet. De overige toestellen komen van de vliegtuigbouwers Boeing en Airbus. De reden voor deze vervanging is dat passagiers meer vertrouwen hebben in westerse toestellen dan in de rammelende, schokkende, lawaaiige en krapzittende Toepolevs en Iljoesjins.