Nieuwe campagne Alzheimer wekt onrust bij donateurs

Tekst ansichtkaart Heimalzer, 19 juli 2009. Het is hier heerlijk. We genieten volop. Vandaag hebben we het kleine dorpje Heimalzer bezocht en lekker op een terrasje een lekker Italiaans ijsje gegeten. Morgenochtend vroeg gaan we fietsen. De natuur is hier werkelijk fantastisch. We komen zaterdag 1 augustus langs om de foto’s te laten zien en Nelson weer mee naar huis te nemen. Tot snel. Liefs Arno en Dinie PS: Is Nelson wel een beetje lief voor jullie? Internationale Alzheimer Onderzoek (ISAO)

„We komen zaterdag 1 augustus langs om de foto’s te laten zien en Nelson weer mee naar huis te nemen.”

Het was vooral dit zinnetje dat ongerustheid en verwarring zaaide bij een aantal ontvangers van een ansichtkaart in de huidige campagne van de Internationale Stichting Alzheimer Onderzoek (ISAO).

70.000 donateurs van de ISAO ontvingen afgelopen week een ansichtkaart met op de voorkant „Grüße aus Heimalzer!” Op de achterkant stond een ogenschijnlijk handgeschreven tekst van Arno en Dinie, waaronder het zinnetje over Nelson die zou worden opgehaald.

Bedoeling van de ISAO was om aandacht te vragen voor het vervreemdende effect dat alzheimer op patiënten heeft. Dat werd uitgelegd in een bedelbrief van de voorzitter, die de 70.000 donateurs twee dagen later kregen. Maar toen was de onrust al gezaaid. Een aantal ontvangers had de politie ingeschakeld.

Mira Stienen, manager van de ISAO: „Door dat zinnetje over de foto’s en poes Nelson dachten mensen dat ze beroofd zouden worden. We vinden dat vreselijk jammer. Het is nooit onze bedoeling geweest om mensen ongerust te maken.”

De ISAO ontving ongeveer 250 ongeruste reacties. „Al onze medewerkers zijn ingezet om iedereen zo snel mogelijk te antwoorden en duidelijkheid te geven.”