Hapag-Lloyd heeft nieuw kapitaal nodig

De grootste rederij van Duitsland, Hapag-Lloyd, heeft zwaar te lijden onder de terugval in de containervaart en heeft nieuw kapitaal nodig. Het concern is in gesprek met zijn aandeelhouders voor „extra financiering op korte en lange termijn”.

Dat bevestigt een woordvoerder van het Hamburgse consortium ‘Albert Ballin’, dat een meerderheid in de containerreder bezit. Hapag-Lloyd is tot dusver de grootste scheepvaartgroep die met een acuut liquiditeitstekort wordt geconfronteerd.

Het concern, dat een vloot van 126 schepen heeft en 7.200 personeelsleden tewerkstelt, wordt zwaar getroffen door de terugval in de wereldhandel. Er is een overcapaciteit in de mondiale containervaart. De lijn van het Verre Oosten naar Europa en de Middellandse Zee – een van de belangrijkste zeevaartroutes ter wereld, waar ook de haven van Rotterdam deels van afhankelijk is – zag zijn transportvolume in mei met 20 procent dalen ten opzichte van dezelfde maand in 2008. De vrachtprijzen op deze route lagen dit voorjaar bijna de helft lager dan een jaar eerder.

Concrete bedragen over de liquiditeitsbehoefte van Hapag-Lloyd wil de woordvoerder van het Albert Ballin-consortium, dat bestaat uit private aandeelhouders en de stadsstaat Hamburg en 56,7 procent in de rederij bezit, niet geven. De Britse zakenkrant Financial Times berichtte vanochtend dat er onderhandeld wordt over een kapitaalinjectie op korte termijn van 300 miljoen euro en een financiering op middellange termijn van 1,75 miljard euro. De scheepvaartgroep zou ook een overheidswaarborg vragen van 1 miljard euro.

Het Duitse reisconcern TUI, dat de overige 43 procent van Hapag-Lloyd bezit, liet eerder deze maand weten dat ze bereid is de financiering van de scheepvaartgroep naar rato te ondersteunen. Dat zou erop neerkomen dat TUI 860 miljoen euro moet bijdragen aan de benodigde kapitaalinjectie. Bij het reisconcern, dat in het eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies van 485 miljoen euro leed, was niemand bereikbaar om dit te bevestigen.